Werk in Wording

© Rita Melgert

Eindelijk, na ruim twee jaar, is mijn Hundertwasserschilderij klaar. Helemaal tevreden ben ik niet, maar dat was ik eigenlijk in het begin al niet: verkeerde start, te klein, om mee te beginnen en vooral om op door te gaan. Veel te groot en te dun papier en te veel details. Maar het is wel heel kleurig en ik heb verschillende media gebruikt. Het schilderij is verder ingevuld met aquarelverf, nog meer glitterstift en ik heb zout gebruikt in de nog natte aquarelverf. Het geheel ziet er wel leuk uit, en sommige stukjes vind ik echt heel mooi geworden en die denk ik nog wel te gaan gebruiken in een groter, acryl, schilderij. Maar ik ben wel blij dat ik dit eindelijk helemaal af heb, gelukkig krulde het dunne papier niet al te erg, op sommige plekken heb ik namelijk erg nat gewerkt. Maar of ik ooit weer met zoveel details iets ga maken, denk het niet maar je weet maar nooit, ik hou nu eenmaal van gepriegel.

[26 oktober 2012]

[© Rita Melgert]

Toch een aantal aanpassingen gemaakt, zoals een witte glaceerlaag. Het ziet er nu een stuk beter, zachter en realistischer uit.

[29 augustus 2012]

© Rita Melgert

Nadat ik een aantal bomen op mijn canvas heb gezet, met aquarelpotlood zodat ik de lijnen niet blijf zien, breng ik eerst de kleur van de avondlucht aan en natuurlijk de zon. Het grappige is dat het witte deel van het schilderij lijkt te stralen, alsof het zonlicht daar op valt. Op de achtergrond komen struiken en bomen. Eigenlijk behoren die erg donker te zijn vawege het tegenlicht, maar omdat de bomen op de voorgrond ook donker zijn, breng ik toch wat kleur aan. De herfstkleuren zijn nog net te zien en zo komen de bomen ook beter tot hun recht.

© Rita Melgert

De lucht krijgt wat meer kleur en de zon wordt lichter en daardoor een stuk feller. De sneeuw en schaduw krijgen vastere vorm en het geheel ziet er in ieder geval heel kleurrijk uit. De opgehoogde sneeuw tegen de bomen, is echter te wit, dus daar moet ik het een en ander nog aan veranderen.

© Rita Melgert

Meer gereflecteerd zonlicht op de achtergrondbomen aangebracht en schaduw en sneeuw aangepast. Deze foto geeft de kleur van mijn schilderij juist weer, de beide vorige foto's zijn 's avonds gemaakt bij TL licht. Ook de bomen verder uitgewerkt, en nu zien ze er wat ronder uit.

© Rita Melgert

Om het effect van de ondergaande zon iets te versterken, breng ik stralen aan. Verder breng ik iets meer van de schaduw kleur aan in de achtergrond, zo wordt het iets donkerder en wat minder fel en intens van kleur.Het grappige is, dat door de zonnestralen, de achtergrond nu veel donkerder lijkt. Het uiteindelijke resultaat ziet er leuk uit maar toch zie ik nog een aantal dingen die verandert moeten worden.

© Rita Melgert

Nadat ik de sneeuwrand in het pad naar de zon weggehaald heb, breng ik de nodige takken aan bomen en op de grond aan en als laatste nog een aantal voetstappen die naar de achtergrond lopen. Helemaal tevreden ben ik niet, vooral de kleur van de sneeuw krijg ik niet goed. Ik heb die al iets afgezwakt door het toevoegen van iets van de schaduwkleur, maar het blijft te rose. Misschien dat ik dat nog een keer aanpas, maar voorlopig laat ik het hierbij. Het schilderij is ook te zien in Schilderijen: Acryl.

[6 augustus 2012]

[Foto: © Elly Geverink]

In een nieuw glossy tijdschrift, Koe, vind ik deze prachtige foto. Twee vrolijke en rondspringende koeien, blij dat zij eindelijk weer de wei in mogen. Aangezien ik op slag helemaal weg ben van deze foto, besluit ik om de fotografe, Elly Geverink, te vragen of ik haar ©foto mag gebruiken. Ik heb zelf wel leuke koeienfoto's, maar zo'n vrolijk stel heb ik helaas nog niet voor mijn lens gekregen.

[© Rita Melgert]

Nadat ik de toestemming van Elly voor gebruik van de foto heb ontvangen, zet ik als eerste de tekening op, op canvas van 40 x 50 cm. Het schilderij heeft vrijwel dezelfde grootte als de foto in het tijdschrift Koe, dus ik kan de koeien overnemen zodat zij er perfect op komen te staan. De rest van de foto/schilderij pas ik aan naar eigen inzicht. Als eerste zet ik een lichte wassing op als ondergrond voor het schilderij, zo is in ieder geval dat akelige wit weg. Alleen voor de twee koeien laat ik het doek onbeschilderd.

[© Rita Melgert]

Aangezien ik gek op kleur ben, en ook met de nieuwe TCA workshop in mijn hoofd, verander ik de kale bomen in bloeiende zomerbomen. Nadat ik de bomen helemaal klaar heb, kan ik met beide vrolijke dames beginnen. Voor TCA gaat het er deze keer om, om vage (verloren) en harde (gevonden) grenzen te schilderen. Dus probeer ik de bomenrij vaag te houden en de koeien zo strak en scherp mogelijk.

[© Rita Melgert]

Elke dag als ik de deur van mijn 'atelier' open, staat daar dit vrolijke schilderij te wachten. Een leuk begin van de dag en ik ga dan ook met veel plezier verder. De koeien vragen wel veel tijd, omdat ik ze zo natuurgetrouw wil weergeven, en ik gebruik dan ook alleen maar een penseel nr 2, en af en toe zelfs nog kleiner. De juiste kleuren mengen houdt mij ook wel bezig, want echt wit zijn de koeien niet. En dat zou ook erg vreemd staan, puur witte koeien maar het lukt me om de juiste kleur te maken.

[© Rita Melgert]

De meeste tijd gaat uiteraard in deze twee dames zitten, vooral de schaduwen vind ik toch wel moeilijk. Dan weer is het te licht en dan zijn de schaduwen weer te donker. Maar ik denk dat ik nu de juiste kleuren grijs en bruin wel heb gevonden, een combinatie van Ultramarijn en Gebrande Sienna. Hierdoor is het grijs wat bruinig en dat past beter bij de koeien. Voor de schaduw van de bruine vlekken, voeg ik maar weinig ultramarijn aan de gebrande sienna toe. Voor de schaduw op het wit van de koe is de verhouding ongeveer 50-50 %. Na 14 dagen vind ik dat mijn schilderij eindelijk af is en plaats ik mijn handtekening.

[© Rita Melgert]

Toch maak ik nog een aantal aanpassingen zoals rechts, waar nu twee blauw/lila bloeiende struiken te zien zijn. Die hoek was eerder leeg en donker, te donker naar mijn idee. Het viel een beetje uit de toon bij de rest van de bomenrij. Maar nu denk ik dat het wel is geworden zoals ik het gehoopt had en het schilderij voor oog had. Twee vrolijke koeien in een even zo vrolijk en kleurrijk landschap.

[13 juli 2012]

[Foto: © Rita Melgert]

Dezelfde workshop, andere foto. Deze keer naar een foto van het Dal van de Mosbeek, bij Vasse in Overijssel. Eerst natuurlijk weer de notans om te bepalen welke het sterkst is qua donker en lichtcontrast, om te gaan gebruiken voor het schilderij.

[Foto: © Rita Melgert]

Nadat ik een notan heb uitgezocht maak ik natuurlijk eerst weer een grijstoonstudie als hulp bnij het uiteindelijke schilderij. Alleen een notan is wel erg beperkt, goed idee voor abstract werken. De studie ziet er in ieder geval al goed uit, nu zien wat het wordt met wat kleur...

[Foto: © Rita Melgert]

Voor de eerste kleurstudie kies ik groen en roodviolet. Sterk contrast maar wel erg opdringerig.

[Foto: © Rita Melgert]

De volgende studie is gemaakt met de restjes verf overgebleven van mijn vorige schilderij. Ik maak dan ook weer een studie in het blauw en oranje, maar toch nét weer iets anders. Ik vind deze studie leuker en harmonieuzer dan de voriger. Maar ook deze is wel heel intens van kleur maar goed en sterk contrast in licht en donker. Dat wordt moeilijk want de foto zelf is vrij flets van kleur aangezien het een beetje mistig is op de foto.

[Foto: © Rita Melgert]

Om nog iets anders uit te proberen gebruik ik niet alleen een andere kleurencombinatie, maar ook een ander medium. Deze keer kies ik voor Rembrandt Aquarelverf. Deze ziet er een stuk natuurlijker en rustiger uit. Nog steeds een redelijk goed contrast, maar de kleuren zijn wat meer op elkaar afgestemd. ook gebruik ik nu vier inplaats van twee kleurenreeksen.

[Foto: © Rita Melgert]

Dit is dan mijn uiteindelijke keus geworden. Geen acryl, olie of aquarel maar kleurpotloden. Natuurlijk de Karisma's aangezien ik hier laag, over laag, over laag...kan werken. Het verre uitzicht van de originele foto is wat minder maar ik denk dat het atmosferische perspectief redelijk goed is. Het licht/donker contrast is helaas minder sterk dan in de studies. Misschien dat ik het nog een probeer met acrylverf. Maar voorlopig wordt het deze voor de workshop, nu voor de lol aangezien het termijn voor de wedstrijd net twee dagen geleden is verlopen. Maar tot eind van de maand kan ik het in ieder geval nog insturen, ook al win ik er niets meer mee dan opbeurende kritiek van de andere deelnemers. En dat wordt natuurlijk heel erg gewaardeerd.

[25 juni 2012]

©Rita Melgert

De agenda die ik voor 2012 heb gekocht staat vol met prachtige foto's van evenzo prachtige vogeltjes, waaronder deze Afrikaanse scharrelaar, (Coracias caudatus) of Lilac Breasted Roller zoals de engelse naam luid. Na de lijntekening geef ik eerst de achtergrond een kleurtje, Marine Green, zodat het blad niet meer zo akelig wit is. Een tweede laag volgt met M.Brown Grey. Dan kan ik beginnen aan het kleuren en hopelijk wordt het eindresultaat net zo kleurrijk als het echte vogeltje.

©Rita Melgert

Voor de eerste kleurlaag heb ik de volgende kleuren gebruikt: kopje en keel Cream, nek, buik en lange staartveren Light Green, naast het oogje Orange, rug Yellow Ochre, borst Hot Pink, vleugel Imperial Violet en Turquoise Blue, rug en staartpuntje wordt Royal Blue. Verder nog M.Brown Grey voor de snavel en het oogje. Van alle kleuren heb ik twee laagjes aangebracht. Het kopje krijgt daarna nog een beetje Light Green.

©Rita Melgert

Het kopje krijgt nog wat oranje en het groen wordt extra aangezet, de nek krijgt een laagje Turquoise Blue en de buik Sky Blue. De oranje vlek naast het oog krijgt een laagje Crimson Red en de keel nog een laagje cream. Over de gele oker van de rugveren gaat een dun laagje oranje en worden er oranje vlekjes aangebracht, hier heb ik steviger gedrukt en twee laagjes aangebracht. De borst wordt feller van kleur door een laagje Parma Violet, maar ik laat wel wat van het rose onbedekt. Het rose krijgt op die plek nog een laagje Hot Pink. De vleugel krijgt nog meer Imperial Violet en over de donkerblauwe veren komt nog een laagje Indigo Blue. De achtergrond krijgt nog een laag Marine Green en M.Brown Grey waarna alles met de kleurloze blender in elkaar gewerkt wordt.

©Rita Melgert

Na het blenden ziet alles er egaler uit en kan ik bekijken waar ik nog extra kleur wil aanbrengen. De snavel en het oogje worden donkerder gemaakt met de beide grijze kleuren, de staartveren krijgen aan het eind nog meer Royal Blue en Indigo Blue. Over de buik wordt nog een streep aangebracht met Turquoise Blue en wat Royal Blue en de rug krijgt een extra laagje gele oker. De tak waar het vogeltje opzit krijgt nu ook eindelijk wat kleur met M.Brown Grey en Sienna. Nu valt trouwens ook op dat ik, voor het kleuren, lijntjes heb getrokken over de borst die er nu uitzien als dunne witte veertjes. Ook heb ik van te voren op dezelfde manier alvast mijn naam en datum aangebracht. Dat houdt dus wel in, dat ik de tekening vandaag ook af moet krijgen.

©Rita Melgert

Omdat ik de kleuren nog te bleek en flets vind, besluit ik alle kleuren nog een keer te gebruiken, en waar nodig iets steviger aan te zetten. De nek en buik krijgen weer een laag van het turquoise, de borst een stevige laag pink en vooral violet. Ook de oranje oogvlek krijgt extra kleur door nog een laagje oranje en crimson. Het voorhoofd is te geel en krijgt met behulp van licht groen en gele oker een donkerder kleur. De rug krijgt meer kleur door sienna, oranje en crimson als vlekken aan te brengen. Om het meer op veertjes te laten lijken breng ik het sienna aan in korte streepjes. Verder wordt het groen en blauw van de veren nog extra aangezet zodat de kleur er werkelijk uitspringt.

©Rita Melgert

Eindelijk heeft het vogeltje zijn 'ware' kleur en kan ik verder met de achtergrond, die er wel héél bleekjes uitziet. Ook de tak met doorns en bladeren kan wel kleur gebruiken. De achtergrond krijgt wéér een laagje van het bruin grijs en dat wordt op sommige plekken iets steviger neer gezet. Als laatste laag komt er Cool Grey 70% overeen aangezien de achtergrond iets te warm was. Door het nu koeler groengrijs, komen de kleuren van de vogel mooier uit. Het takje krijgt zijn vorm en volume met cream, gele oker, sienna, m.bruin grijs en crimson. Daarbij laat ik recht een smal streepje cream verder onbedekt met een streepje gele oker. De blaadjes krijgen met Chartreuse, Apple Green en Moss Green hun kleur. Over het hele lijfje komen, in de goede kleuren, kleine streepjes zodat het verenkleed niet meer zo compact en solide lijkt. Door de korte streepjes lijkt het nu meer op veertjes. Nog even het snaveltje en oogje een tikje donkerder maken en dan kan alles een laatste keer geblend worden.

©Rita Melgert

Hier een close-up van mijn vogeltje, het Afrikaanse Scharrelaartje of Lilac Breasted Roller. Niet perfect, de achtergrond valt tegen, maar ik ben er wel heel blij mee. De volgende keer komt er een 'Hollands' vogeltje op papier te staan, uiteindelijk zijn die er genoeg en ook erg kleurig. Zelfs een musje bezit nog heel veel kleur en is echt niet alleen maar saai bruin. Eigenlijk bestaan er geen saaie vogels, wel minder mooie zoals een kalkoen bijvoorbeeld, maar zelfs díe zijn vaak nog prachtig van kleur. De kleurpotloden zijn als altijd van Karisma en Bruynzeel Design.

[27 december 2011]

©Rita Melgert

Mijn tweede poging om glanzend koper weer te geven. De koperen schaal die ik pas geleden gemaakt heb viel nogal tegen. Na de lijntekening heb ik de 'koperen' gedeelten ingekleurd met Bruynzeel Napels Geel, de donkere delen met Karisma Grape, en de lichte delen met Bruynzeel Sky Blue. Daaroverheen gaat nog een tweede laag Napels Geel, Grape en een dun laagje Sky Blue.

©Rita Melgert

De volgende laag bestaat voor het koper uit Karisma Orange, voor de donkere delen Karisma Indigo Blue en voor de lichte delen Karisma Greyed Lavender. Omdat de kan nog steeds een beetje vlak is volgt er nog een laag Bruynzeel Permanent Orange voor het koper, Karisma Tuscan Red voor de donkere delen en Karisma Jamine voor de lichte delen. Nu begint de kan vorm te krijgen en ook al op een koperen kannetje te lijken.

©Rita Melgert

Na de hele kan met de blender bewerkt te hebben komt er over de donkere delen nog Karisma Peacock Blue, over het koper op de dichtbijgelegen delen Karisma Tuscan Red en Peacock Blue en de lichte delen krijgen nogmaals een laagje Grayed Lavender en Jasmine. Alleen de schaduw ontbreekt nog, nu zweeft het kannetje nog in het luchtledige.

©Rita Melgert

Na nogmaals alle kleuren toegepast te hebben kan ik eindelijk de schaduw toevoegen. Deze bestaat uit Zwart, Tuscan Red, Napels Geel, Permanent Orange, Sky Blue en Grayed Lavender. Mijn koperen kan is geslaagd. Het patroon komt overigens uit "Colored Pencil Painting Bible" van Alyona Nickelsen. Zij maakt werkelijk fantastische tekeningen, die fotorealistisch zijn. Je moet echt heel goed kijken voor je ontdekt dat de foto een 'schilderij' is, gemaakt met kleurpotloden.

[20 december 2011]


Reageren

Nieuw/Weblog

Dit ben ik

Werk in Wording
Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties
Gastenboek