Tekeningen

[Foto: R.Melgert]

De laatste weken heb ik naast de schilderijen ook weer een aantal tekeningen gemaakt. De rechter, dunne Nieuw Zeelandse eekhoorn is uit de tekenles van Dennis Clark, een mager ding dat in het niets lijkt op onze Nederlandse eekhoorns. Het linker eekhoorntje is van mijzelf, een gezellig dikkertje dat geniet van zijn nootjes. Duizenden lijntjes met veel geduld neer gekrabbeld hebben dit leuke plaatje als eindresultaat.

[Foto: R.Melgert]

Om het kruisarceren te blijven oefenen, maak ik deze tekening met de lama's, de rechter heb ik er zelf bij gezet, op de foto stond alleen de linker lama. Inplaats van alleen maar arceren en kruisarceren, heb ik ook veel doedeltjes gebruikt, achtjes, om de gekrulde vacht van de lama's weer te kunnen geven. Ik vind ze er schattig uitzien en ik krijg er dan ook veel leuke commentaren op, net als overigens bij de andere tekeningen. De meesten weten, en verwachten het nu ook, dat ik meestal iets extra's toevoeg zodat het meer mijn tekening wordt dan van de cursus.

[Foto: R.Melgert]

Deze twee peren zijn wel weer helemaal met kruisarceringen gemaakt, een lang en geduldig werkje maar ik ben heel erg tevreden met het eindresultaat. Dat een tekening van alleen arceringen er z 'echt' uit kan komen te zien, is toch wel weer een verrassing en heel stimulerend om nog veel vaker te doen.

[Foto: R.Melgert]

Het volgende zijn dan ook deze twee broden op een doek, op een broodplank. Dit kost wat meer denkwerk, en vooral goed kijken naar alle schaduwen op de, zwart/wit foto's, Na een paar dagen, heb ik ook mijn twee broden klaar, en kan ik zeggen dat ik het nu aardig in mijn vingers ga krijgen. Dit arceren, maar ook het gebruiken van doedeltjes, werkt eigenlijk best snel en is bovendien erg ontspannend. En dat je nog zoveel 'kleur' uit grafiet kunt halen is telkens weer een genot om te zien.

[18 oktober 2012]

[Foto: R.Melgert]

Na een aantal weken, en telkens hooguit een kwartiertje tekenen, is mijn kerk eindelijk klaar. Als extraatje voeg ik de lijst toe. Ondanks de ergenis en het frustrerende van telkens weer overnieuw moeten beginnen, ben ik blij dat ik toch door ben gegaan. De kerk ziet er goed uit en komt overeen met de foto. Deze keer heb ik geen zwart/wit foto maar de originele kleurenfoto van Nolan gebuikt. Die was toch iets duidelijker, vooral in de schaduwgebieden, dan de zwart/wit foto.

[Foto: R.Melgert]

Daarna was het tijd voor iets heel anders, mijn eerste poging om een paard te tekenen. Met behulp van een raster vergroot ik de zeer kleine foto, en mijn tekening is zo'n twee keer groter. Het moeilijkst was wel het leren tuig dat het paard om heeft. Doordat de tekening niet zo heel groot is, ongeveer A4, worden de details vrij klein, maar met scherp geslepen potloden lukt het toch om de nodige details toe te voegen. Misschien dat ik binnenkort een compleet paard teken, maar met dit hoofd ben ik al heel erg tevreden.

[18 oktober 2012]

[Foto: R.Melgert]

Een aantal tekeningen die ik de afgelopen maanden heb gemaakt. Als eerste deze peer, gemaakt met behulp van meten met een potlood.

[Foto: R.Melgert]

Een roestig blik met daarin gedroogde zonnebloemen en weer de peer. Pas na drie dagen heb ik de tekening klaar,... ik ben niet zo heel snel, helaas. Weer moet alles met behulp van het potlood gemeten worden, en na het verfijnen van de tekening, kan het leukste deel beginnen. Het arceren en kruisarceren neemt veel tijd in beslag, omdat je natuurlijk zo licht mogelijk begint. Kleur, of toon, toevoegen is nu eenmaal gemakkelijker dan een donkere toon weer verwijderen. Vooral het zonlicht en de schaduw op het blik vind ik geslaagd.

 R.Melgert

Deze kip heb ik gemaakt naar een eigen foto van n van de kippen van de Kinderboerderij in het Volkspark Rijssen. Weinig arceerwerk aangezien het hier om een witte kip gaat, alleen haar staartveren hebben een donkere kleur.

[Foto: R.Melgert]

Aangezien ik dus net het meten een beetje in de vingers heb, probeer ik deze schuur, op die manier goed op papier te krijgen. Met behulp van de originele foto van Dennis Clark, op mijn computerscherm, zet ik met veel meten de schuur op papier. Om er een leuk en vooral levendig geheel van te maken, vul ik het aan met wat levende have en de nodige groenten. Nu lijkt het op een plaatje zoals we dat onderweg zo vaak tegen komen. Kraampjes met van alles dat door een passant gekocht kan worden.

 R.Melgert

Deze vrolijke gans vroeg er gewoon om, om getekend te worden. Na veel meten, uitgummen en weer opnieuw beginnen, staat zij dan eindelijk op papier. Ik ben er zo tevreden over, dat ik mij voorneem om haar te gaan schilderen, ...met een aantal kuikens. Dankzij het vinden en arceren van vlakken en richtingen in de tekening van de rotsen, valt het arceren van de gans mee, en van een lijntekening verandert zij daardoor in een vrijwel realistische gans.

 R.Melgert

Een bijna realistische ui, het stukje uischil naast de ui maakt het helemaal af.

[Foto: R.Melgert]

Stilleven van een rood glazen bord, een beeldje van steen (Koru) en twee kandelaars. De ondergrond waar de kandelaars op staan, bestaat uit grafietschaafsel dat met behulp van een vel papier, op de tekening is gewreven. Het schaafsel, met een mesje van het potlood schrapen, laat je op de juiste plekken op het papier vallen. Daarna bedek je het met een schoon vel papier, houdt het beschermende vel papier goed op zijn plaats met n hand, en met de andere hand veeg je stevig over het vel papier, in de andere richting, dus weg van de hand die het papier op zijn plek houdt. Echt vast zitten de grafietdeeltjes niet, stevig blazen verwijderd een deel er van. En met kneedgum is het mogelijk om de grafietdeeltjes op te pakken. Helaas smeert het ook flink, oppassen dus.

[14 september 2012]

[Foto: R.Melgert]

3 Kerstballen op een rij, een witte doffe bal, een bal met matglans en een satijnglans bal waar al enige reflecties in te herkennen zijn. De eerste valt mee, al is het best een kunst om met zwarte grafietpotloden, een witte bal te tekenen. Al het wit is namelijk verkregen door heel zacht te kleuren met een 2H potlood. Dan is er nog de kunst om verschillende glanssoorten weer te geven, dof, mat en satijnglans. Maar de moeilijkste, hoogglans/glimmend moet nog komen. Eigenlijk hoort hier de zilveren kerstbal nog naast te liggen, maar die krijgt een appart vel papier en een appart plekje.

[Foto: R.Melgert]

Dit is wel de mooiste van al mijn kerstballen, een prachtig glanzende zilverkleurige kerstbal. Nooit gedacht dat ik dat voor elkaar zou krijgen, ook al was dit wel een grote wens van mij. Glimmend en glanzend metaal en glaswerk te tekenen en te schilderen, maar dat ik dat nu net met grafietpotlood voor elkaar krijg, had ik niet verwacht.

[Foto: R.Melgert]

Een takje met bessen, om wat variatie aan te brengen leg ik er nog een vijfde bes naast, die van het takje is afgebroken. Het maken van mooie ronde bessen valt best tegen, maar met veel geduld lukt het toch om een paar mooie bessen te krijgen. Ik gebruik verschillende potloden, van H2 tot B6 en hiermee kunnen veel tonen gemaakt worden.

[Foto: R.Melgert]

Door niet alleen zachtere potloden te gebruiken, en dus donkerder te kleuren, maar ook de lijnen in verschillende richtingen te laten lopen, krijgen de rotsblokken hun vorm en het zonlicht zorgt voor meer variatie. Om de rotsen beter uit te laten komen, voeg ik de donkere achtergrond toe. Leuk werk en op een gemakkelijke manier krijg je een prachtige tekening....maar het vlekt wel heel erg en er is dus voorzichtigheid geboden zolang het nog niet gefixeerd is.

[Foto: R.Melgert]

Een kopje, met thee, en een schaaltje voor het theezakje. Arceren en kruisarceren is de volgende techniek en het onderwerp een kopje koffie. Ik drink niet zoveel koffie dus wordt het een kopje thee. En daar hoort natuurlijk het labeltje van het theezakje bij en het schoteltje waar ik het theezakje naderhand op kan leggen. Het labeltje valt nog mee, maar om het schaaltje goed te krijgen...daar gaat heel erg veel tijd en proberen inzitten. Telkens weer uitgummen omdat het schaaltje te vlak blijft, maar uiteindelijk lijkt het toch te lukken. Ook de glans kan ik redelijk goed weergeven, door het voor mij op tafel te zetten zodat het licht vanuit het raam er opvalt. Omdat ik het niet voor elkaar krijg licht te werken, word mijn kopje een gekleurd inplaats van wit kopje, het schaaltje is geel en omdat de grafietkleur vrijwel gelijk is, lijkt het kopje nu ook geel.

[Foto: R.Melgert]

Na het gladde kopje nu een leuke teddybeer. Ook deze keer lukt het niet helemaal om de lichte kleur vast te houden, ondanks dat ik de hardere potloden gebruik. Ik voeg een klein handgemaakt beertje toe, dat ik zelf gemaakt heb en maar 6,5 cm hoog is, het is dus op ware grootte weergegeven (iets groter dan hier op het scherm te zien is).

[Foto: R.Melgert]

Hier het beertje dat ik gebruikt heb voor de tekening. Het beertje, 6,5 cm hoog, is een paar maanden geleden door mijzelf gemaakt.

[Foto: R.Melgert]

Iets 'kleuren' met behulp van allerlei verschillende doedeltjes, zoals achtjes, cirkels, zigzag, sterretjes. Omdat ik de goudvis te klein begonnen ben, zat ik met veel witte, lege ruimte op mijn vel. Dus met allerlei doedeltjes verschillende waterplanten en visjes getekend. En om de rotsen nog eens te oefenen, ook die maar in het aquarium gezet. En eindelijk lukt het om de kleur licht te houden, helaas alleen op de rotsblokken.

[30 augustus 2012]

[Foto: R.Melgert]

Mijn tweede bijdrage aan de workshop van Richard Robinson. Deze keer het Dal van de Mosbeek bij Vasse in Overijssel. Buiten het termijn om video's of het demoschilderij te winnen, maar nog binnen het termijn van de wedstrijd/workshop dat eind van de maand sluit. Of het nog lukt om eenzelfde schilderij in, bijvoorbeeld, acrylverf te maken weet ik niet. Deze was dan ook uiteindelijk gewoon voor de lol, en omdat ik zin had om weer iets met kleurpotloden te maken.

[25 juni 2012]

  R.Melgert

Hoe kan ik iets correct tekenen als ik geen gebruik maak van foto's. Dat kan onderanderen door meten, je kent dat wel, arm uitgestrekt met potlood, langs het object leggen en met de duim de juiste afstand en hoek opmeten. Dan diezelfde verhoudingen op je papier aanbrengen. Ik had dit nooit eerder gedaan en schatte eigenlijk alles. En zolang het op het oog goed leek, was ik tevreden. Maar de laatste tijd heb ik steeds vaker dat tekeningen, of schilderijen wat nog erger is, niet helemaal kloppen. Maar dit is n van de vele manieren om toch iets goed weer te geven, via het gebruik van een raster, berekenen en vermenigvuldigen en dus ook via deze methode.

[22 mei 2012]

[Foto: R.Melgert]

Kleurrijk glaswerk in de zon, een olieverfkleurstudie uit het boek van Lois Griffel. Niet met verf maar met kleurpotlood. Deze keer krijg ik het wit niet voor elkaar, ik heb de eerdere kleuren toch iets te hard aangezet. Bij de eerdere blokken, is het mij echter wel gelukt om de onderliggende kleuren af te zwakken tot een redelijk lichte kleur. Ook de ander kleuren laten zich deze keer niet goed mengen, ik heb deze keer ander papier gebruikt dan bij de blokstudies. Maar verder vind ik de glazen flessen heel mooi, warm en intens van kleur geworden. Op het, niet, witte vaasje na, het gestreepte bolle vaasje vooraan, vind ik de hele tekening geslaagd. Dat vaasje probeer ik nog wel eens, maar eerst wil ik deze studie in olieverf maken.

[12 mei 2012]

[Foto: R.Melgert]

Vandaag ben ik verder gegaan met de blokken, maar nu zoals zij eruit zien op een bewolkte dag. De kleuren zijn nu veel gedempter, grijzer en ook koeler. Ook de schaduwen ontbreken nu. Het grootste verschil zit echter in de kleur van de tafel, van zonnig geel naar donker grijsblauw. De originele tafel is een houten tafel in een wat grijzige tint. Het kost best veel moeite om de kleuren daadwerkelijk te zien, maar door deze oefeningen zou dat na een tijdje moeten lukken.
Het moeilijkst vind ik wel het weergeven van het witte blok, wit blijkt heel duidelijk helemaal niet wit te zijn (wat ik al ontdekte tijdens het schilderen van sneeuw). In de zonnige tekening bestaat het witte blok uit de volgende kleuren: 225 Lemon Yellow (B) en 213 Kingfisher Blue (B), daar overheen: 1018 Pink Rose (K), na het mengen met een wit kleurpotlood nogmaals dezelfde kleuren aanbrengen en als laatste een Derwent Blender gebruiken om de kleur mooi egaal te krijgen. In de bewolkte tekening bestaat het witte blok uit: 1014 Deco Pink (K) en 956 Light Violet, als tweede laag: 277 Light Ultramarine (B) en 254 Ceruleum Blue (B) en als laatste wordt nogmaals 1014 aan de top toegevoegd en over de voorkant komt een dun laagje 247 Natural Sienna. Ook weer het witte potlood gebruiken, nogmaals alle gebruikte kleuren en afsluiten met de blender.
Gebruikte kleurpotloden zijn zoals altijd (K) Karisma en (B) Bruynzeel Design Fullcolor. Helaas is de uiteindelijke lijst met gebruikte kleuren t lang om hier in zijn geheel weer te geven.

[22 maart 2012]

[Foto: R.Melgert]

Naast de eieren ben ik bezig geweest met blokken. Eerst een schets, nou ja, meer een complete tekening, van blokken in de zon. Ook hier weer ga ik uit van de verfnamen en moet daar dan de juiste kleurpotloden bij zien te vinden. Het is een oefening in het leren zien van kleuren en komt uit het boek "Painting the Impressionist Landscape" van Lois Griffel.
Vaak wordt een voorwerp in de zon weergegeven met drie verschillende tinten van de basiskleur. Maar als je goed kijkt zie je dat er veel meer en verrassend andere kleuren in het voorwerp zitten. De blokken bestaan uit zes, acht of zelfs 10 lagen kleur en dan komt daar tussendoor nog een laagje wit om alles samen te voegen. Aan het eind wordt alles egaal gemaakt met behulp van een blender van Derwent. De demo in het boek is beschreven voor olieverf, dus die omzetten naar kleurpotlood vergt veel proberen en ook heel goed kijken. Maar dat geldt uiteindelijk ook voor het schilderij in olieverf.
Niet alle merken gebruiken dezelfde benaming, of een verfkleur met dezelfde naam heeft een totaal andere kleur of tint. Dus ook met verf moet je veel uitproberen en of dat nu een stuk gemakkelijker is zal ik vanzelf wel ontdekken. Op een impressionistische manier heb ik namelijk nog niet eerder geschilderd, dat wordt dus ook weer een uitdaging.

[21 maart 2012]

[Foto: R.Melgert]

Een zeer uitgebreide schets als voorbereiding op een schilderij. Aangezien Pasen in het verschiet ligt, geen bruine of witte kippeneieren, maar deze fel gekleurde Paaseieren. Lastig om de juiste kleuren te bepalen aangezien niet alle namen van kleurpotloden gelijk zijn aan die van olie- of acrylverf. Maar ik ben heel erg tevreden zoals de eieren er nu uit zien, nu alleen nog in olieverf omzetten. Het doek heb ik al voorzien van een warmgrijze ondergrond in acrylverf.

[20 maart 2012]


Reageren

Dit ben ik

Werk in Wording
Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties
Gastenboek