Tekeningen

[Foto: R.Melgert]

Dit kleurige vogeltje, de Afrikaanse scharrelaar (Coracias caudatus), heet in het engels: Lilac Breasted Roller. De nederlandse naam is heel wat minder kleurrijk, namelijk Vorkstaartscharrelaar. De kleuren knallen je tegemoet zoals bij meer van dit soort exotische vogeltjes. Gelukkig hebben wij hier in Nederland ook kleurige vogeltjes genoeg waarvan het IJsvogeltje wel het mooist is. Maar ook de Roodborst, Pimpelmees, Koolmees, Roodborsttapuit, Gele Kwikstaart, Putter, en de verschillende Vinkjes zijn prachtige kleurige vogeltjes. En wat te denken van het glanzende verenkleed van de Ekster, Kievit en Spreeuw, alsof ze een oliebad hebben genomen. Telkens als zij zich bewegen zie je weer andere kleuren in het zwart van hun veren. Op deze en voorgaande pagina's zijn nog andere vogels te vinden, maar de meeste zijn nogal schetsmatig getekend en aan vervanging toe.
Bij 'Werk in Wording: Tekeningen 2011' is overigens te zien hoe het Scharrelaartje gemaakt is.

[26 december 2011]

[Foto: R.Melgert]

Na al mijn glazen knikkers is dit het eerste 'grote' glaswerk dat ik maak. Een kleurig glazen jampotje. Het hele project is gedaan met de volgende vijf kleuren, Turquoise Blue, Indigo Blue, Raspberry, Peacock Blue en Olive Green, van Karisma en Bruynzeel. Al met al ben ik best tevreden met het uiteindelijke resultaat ondanks dat de tekening van deze oefening niet helemaal goed was. Nu nog eens een eigen glas of kannetje, het is tenslotte alleen een kwestie van heel goed kijken naar alle vlakjes op het oppervlak, maar dit soort oefeningen helpen wel heel goed om het gevoel voor verschillende materialen in de vingers te krijgen.

[24 december 2011]

[Foto: R.Melgert]

Ik heb mij nogmaals gewaagd aan een voorwerp van koper, deze keer een kannetje. Hoe ik deze precies gekleurd heb is te zien in Werk in Wording: Tekeningen 2011. Het kannetje is nog niet perfect, maar een heel stuk beter dan mijn koperen pot. Dit kannetje glanst in ieder geval wl.

[20 december 2011]

[Foto: R.Melgert]t

Een paardebloem tegen een strak blauwe hemel. Het moeilijkste onderdeel was wel de pluizenbol. Als eerste heb ik de lucht gekleurd met Karisma True Blue en Bruynzeel Blue Violet. Na twee drie laagjes heb ik de lucht eerst geblend. De pluizenbol van de paardebloem heb ik zorgvuldig uitgespaard. De steel is gekleurd met Bruynzeel Moss Green en Karisma Olive Green. Links is een strookje wit gelaten om het zonlicht weer te geven en in het midden is nog wat Karisma Mahogany Red en Crimson Red toegevoegd.
Het binnenste van de pluizenbol bestaat uit streepjes, in verschillende lengte en richtingen, van Karisma Chartreuse, Moss Green en Olive Green. Verder is er een heel dun laagje True Blue in de bol aangebracht. De witte lijntjes, van de zaadpluizen, zijn gemaakt met behulp van een strookje plakband en een pen. Het plakband opbrengen, lijntjes trekken in verschillende richtingen en het plakband verwijderen. Hierdoor wordt het kleurpotlood heel precies verwijderd. Als laatste worden de kern en de zaadhoofdjes, gekleurd met Karisma Dark Brown. Dan nog de pluizenbol met wit glad maken en de steel met de kleurloze blender.

[29 november 2011]

[Foto: R.Melgert]

Met deze koperen schaal ben ik heel lang bezig geweest, ruim twee maanden. En dat alleen omdat het een heel gepriegel was al die kleine vlakjes en lijntjes uit elkaar te houden vooral omdat het kleurvoorbeeld afwijkt. Na een paar dagen heb ik de tekening maar een poos opgeborgen, om hem nu dan toch maar af te maken. Niet dat ik er echt enthousiast over ben, maar aangezien ik ook met een paardebloem ben begonnen, kan ik het mooi afwisselen. En dat is maar goed ook want ik raak geregeld gefrustreerd van alle vlakjes, lijnen die ik getekend heb, staan niet in het kleurschema en andersom staan daar vlakjes en lijnen die niet op de tekening staan. Maar na een dag of twee heb ik hem dan toch afgekregen, gelukkig. Het is een koperen pot, maar geen glanzende. Ondanks dat reflecteert hij toch een nabijgelegen rood voorwerp.
De kleuren die ik gebruikt heb zijn: Sepia, Brown Ochre, Raw Umber, Sienna, Jasmine, Yellow Ochre, Slate Grey, Peach en Mahogany Red, kleuren van Karisma en Bruynzeel. Daarna over de hele kom nog een laagje Jasmine en de donkere accenten zet ik nog een keer extra aan om de kleur te verdiepen. Tot slot alles verzachten met wit of de kleurloze blender. Het voorbeeld, en patroon, staan in het Colored Pencil Solution Book van Janie Gildow en Barbara Benedetti Newton. Prachtige tekeningen van bloemen, glas en fruit in zachte tere kleuren, heel anders dan de diepe, intense kleuren die Alyona Nickelsen gebruikt.

[28 november 2011]

[Foto: R.Melgert]

Twee mooie oranje vruchten, in het Engels heten ze Persimmons, maar de Nederlandse naam is Kaki- of Sharonfruit afhankelijk van de soort. Ook hier zitten weer ongelooflijk veel verschillende kleurtjes in, veertien om precies te zijn. Drie gele, twee oranje, vier rode kleuren, vier verschillende groenen en ook nog twee verschillende blauwe kleuren.

[23 juni 2011]

[Foto: R.Melgert]

Een tekening van een kind dat liggend op de grond tekeningen inkleurt. Ik heb alleen gebruik gemaakt van de drie primaire kleuren. Het is best moeilijk om de uitdrukking in het gezichtje goed te krijgen of de lichtval op zijn gezicht. Ook de houding waarin het kind ligt is nu niet bepaald gemakkelijk. Eerst zitten de billen te hoog, dan weer is het onderbeen te kort. Maar ook de hand met daarin het rode potlood vergt enige tijd voordat het er realistisch uitziet.

[26 mei 2011]

[Foto: R.Melgert]

Mijn laatste aanwinst een grote rode kater. Er gaan heel veel verschillende kleuren en lagen over elkaar om de gladde rode vacht van deze kater te maken. Maar het moeilijkst was toch wel het goed weergeven van de onderliggende spieren, zodat je goed kunt zien hoe het lijf gedraaid is.

[13 mei 2011]

[Foto: R.Melgert]

Dit is n van mijn eerste pogingen om een fles, een kruik van steen en een fles met water, te tekenen. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat je met een andere manier van arceren of invullen, een kruik in een glazen fles kunt veranderen.

[17 april 2011]

[Foto: R.Melgert]

Een ander portret van Jerry Lee uit het begin van zijn carrire, gemaakt naar n van zijn mooiste foto's uit die tijd. Het moeilijke aan dit portret is wel om zijn haar goed te krijgen, en dan vooral de achterover gekamde lok. Maar ik ben er zeer tevreden mee, ook met de lichtval op zijn haar, een zeer geslaagd portret. De foto spreekt mij aan vanwege de sfeer, een beetje dromerig romantisch, en ik geloof dat ik dat ook in mijn tekening heb kunnen over brengen. Het overhemd van Jerry Lee was niet gemakkelijk, strepen in verschillende tinten, en dan nog de vouwen en schaduwdelen.

[17 april 2011]

Alle portretten zijn gemaakt met HB, 2B, 4B en 5B grafietpotlood. De grootte is A4 en er is getekend op wit 200gr/m2, 120 lbs, tekenpapier van Daler & Rowney. Alle portretten zijn te koop. Voor meer informatie over de portretten van Elvis en Jerry Lee Lewis zie Rocking & Stomping, www.stomping.nl.

[Foto: R.Melgert]

Dit is een portret van Jerry Lee Lewis en zijn zusje Linda Gail Lewis. Als voorbeeld dient de hoes van een LP waarop zij samen optreden. De tekening is niet perfect maar leuk om te doen, vooral omdat ik maar zelden mensen teken. Maar naar aanleiding van de portretten van Jerry Lee n het optreden van Linda Gail in Rockin' On Heavens Door in Almelo dat wij bijgewoond hebben, heb ik besloten om dit portret van broer en zus Lewis te maken.

[10 april 2011]

[Foto: R.Melgert]

Eindelijk eens een ander portret n van een nog levende ster, Jerry Lee Lewis. Jerry Lee treed wereldwijd nog geregeld op al gaat dat nu iets rustiger dan in zijn top jaren, helaas heb ik nog nooit een optreden van hem bijgewoond. Zijn pianospel mag dan iets rustiger zijn geworden, aan zijn charisma ontbreekt echter niets. Meerdere portretten van Jerry Lee zullen zeker volgen.
Ik heb eerst, als verjaardagskaart voor zijn grootste fan, een redelijk uitgewerkte schets gemaakt. Die is ondanks dat het maar een schets is, best goed gelukt en daarmee het begin van dit portret. Het voordeel van oude foto's is dat fotografen alleen zwart/witfoto's maakten, foto's werden hooguit later met de hand ingekleurd. Dit maakt het gemakkelijker om een goed gelijkend portret te maken.
Nu is het alleen nog wachten tot ik de moed heb om aan een gekleurd portret, of zelfs schilderij, te beginnen.

[4 April 2011]

[Foto: R.Melgert]

Nog steeds in de ban van Elvis, deze keer uit de film Flaming Star. De foto die ik heb gebruikt heeft iets zachts en kwetsbaars, en is iets 'off focus' gemaakt waardoor de foto een romantische sfeer mee krijgt. Ik hoop dat ik zijn zachte blik heb weten te treffen.

[2 April 2011]

[Foto: R.Melgert]

Drie glazen knikkers en hun reflecties op wit papier. Deze keer gaat het eigenlijk meer om de reflecties van de drie glazen knikkers. Door het felle licht zijn die reflecties scherp en niet vaag zoals bij een tennisbal of een ei. Ook hier heb ik toch weer heel veel verschillende kleuren gebruikt, en vooral de reflecties bestaan uit veel verschillende lagen.

[20 maart 2011]

[Foto: R.Melgert]

Peper of zoutmolen van fel gekleurd doorzichtig kunststof. Het heeft heel veel kleuren en nog meer lagen gekost om het materiaal uit te beelden, en volgens mij ben ik er goed ingeslaagd. Ook de vorm en bollingen zijn goed gelukt, net als het doorschijnende waardoor je het maalwerk door het gekleurde kunststof kunt zien. De glanspunten helpen verder mee aan de ronding van de verschillende onderdelen van de molen.

[19 maart 2011]

[Foto: R.Melgert]

IJsklontje op een stukje turquoise papier. Een kristalhelder ijsklontje op wit papier is een beetje saai en aangezien natuurijs zoals op de Noordpool, vooral het eeuwenoude ijs dat van de gletsjers afbreekt, een prachtige blauwe kleur heeft kies ik dan ook voor blauw en turquoise. Ik heb al menigmaal prachtige televisiebeelden en afbeeldingen gezien van diepblauwe of turquoise ijsbergen en ijsgrotten. Ik vind het nog steeds iets wonderbaarlijks en sprookjesachtigs dat stralend blauwe ijs. Net als het helderblauwe en turquoise water dat je soms ziet op televisie of afbeeldingen, ook dat heeft iets onrealistisch. Heel wat anders dan de grauwgrijze zee die we hier zien.

[12 maart 2011]

[Foto: R.Melgert]

Nogmaals Elvis, nu iets ouder en realistischer dan het eerdere portret. Deze keer neem ik er veel meer tijd voor, de ogen alleen al houden mij ruim een uur bezig. Na drie dagen ben ik eindelijk klaar en heel erg tevreden met het eindresultaat.

[6 maart 2011]

[Foto: R.Melgert]

Het tweede portretje is dat van Elvis als 2-jarig kleutertje, gemaakt naar een foto van hem samen met zijn ouders. Het portretje spreekt mij erg aan, ook vanwege de gelijkenis met een ander 'Elvis' portretje dat ik eerder gemaakt heb. Het bekende lachje speelt al om zijn mondje en laat al iets van de toekomst zien. Ook dit lieve portretje is in een uurtje klaar en ik ben er uiteraard meer dan tevreden mee.

[26 februari 2011]

[Foto: R.Melgert]

Na het bekijken en lezen van een aantal boeken over Elvis besluit ik om mij aan een portret van hem te wagen. Voorbeelden genoeg wat foto's betreft, en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Er zijn natuurlijk al meer dan genoeg portretten van Elvis gemaakt, meestal met een officile fanfoto of een foto op een lphoes als voorbeeld. Ik kies een niet zo bekende foto uit de beginperiode. Voor een eerste poging ben ik best tevreden, vooral als je bedenkt dat het portret in nog geen drie kwartier gemaakt is.

[25 februari 2011]

[Foto: R.Melgert]

Mijn eerste goede tekening van Yana, heel wat beter dan de schetsen die ik van haar heb gemaakt. Yana houdt van bloemen, als die op tafel staan komt ze altijd even kijken en ruiken. De tekening is gemaakt met, natuurlijk hoe kan het ook anders, mijn Karisma's. De tekening is maar 12 x 16 cm en getekend op 225 grs aquarelpapier.

[19 februari 2011]

[Foto: R.Melgert]

Bij het doorbladeren en ordenen van al mijn tekeningen, kom ik deze pentekening tegen. Ik was al helemaal vergeten dat ik die gemaakt had. Als ik de tekening dan ook zie ben ik erg verrast dat het er z mooi uitziet. Vooral als je bedenkt dat ik nog niet zo heel veel met pen en inkt heb gewerkt. Bij de tekencursus van Gerdien, heb ik een aantal rozen met pen en inkt getekend, maar daarna eigenlijk niet meer.

[Foto: R.Melgert]

De afbeeldingen doen sterk denken aan oude prenten van voor de fotografie. Vooral het takje met de bloesem in stippeltechniek ziet er fragiel uit. Er zitten honderden stipjes in verwerkt, in verschillende grootte. Door meer of minder stipjes te zetten krijg ik de tekening van de bladnerven erin. Zo ook de lijntjes op de bloesemblaadjes. Uren ben ik bezig met n blaadje en bloesem.

[Foto: R.Melgert]

Het takje met kersen is gemaakt door lijntjes van verschillende lengte. Door de kromming van de lijntjes, krijgen de kersen hun drie-dimensionaliteit. Maar ook de glans- of lichtplekken werken aan dat beeld mee. Na al die stipjes en streepjes heb ik dan ook bijna geen gevoel meer in mijn vingers. Nou ja, eerlijk gezegd heb ik juist veel te vl gevoel nu in mijn vingers, ze doen zeer en zijn stijf. Maar ik vind het heel leuk, en ontspannend, om te doen.

[Foto: R.Melgert]

Bij de rotsblok komt het vormen van de schaduw, en de zonverlichte plekken, aan de orde. Ondanks dat het lang duurt voor de tekeningen klaar zijn, en ik geen streepjes en stipjes meer kan zen, is het heerlijk werk. Gelukkig blijft het voor mij een leuke hobby die ik zo af en toe oppak. Maar in de tijd dat op deze manier menig boek, krant en tijdschrift van afbeeldingen werden voorzien, was het een complete dagtaak en ik heb dan ook grote bewondering voor de mensen van toen. Ik heb al bijna een complete dagtaak aan het maken van deze drie kleine tekeningetjes, hoeveel werk moet een kunstenaar vroeger wel niet gehad hebben aan het maken van een portret.

[5 januari 2011]


Reageren

Nieuw/Weblog

Dit ben ik

Werk in Wording
Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties
Gastenboek