Tekeningen

[Foto: R.Melgert]
Koperen Kannetje
26x19 cm, Daler & Rowney 120gr/m tekenpapier

Nadat ik al eens een geel koperen kannetje heb getekend, nu een roodkoperen kan. De moeilijkheid lag in al de verschillende vlakken, en de schaduw. Maar het ziet er toch heel realistisch uit.

 R.Melgert
Voortuin
Daler & Rowney 120gr/m tekenpapier

Dit is een klein hoekje in onze voortuin dat er om vraagt om getekent te worden. In eerste instantie staat er alleen de bloempot met het dode kersenboompje, niet veel bijzonders of uitnodigend. Maar nadat ik de engel vanonder de struiken heb gehaald, en haar schaaltje vol zag liggen met de herfstblaadjes, wist ik dat dit het plaatje compleet zou maken. Een mooi stukje herfst in de tuin.

[21 november 2012]

[Foto: R.Melgert]
Twee vriendjes
Daler & Rowney 120gr/m tekenpapier

Twee kleine 'grote' vriendjes op weg naar het volgende kattenkwaad. Als eerste natuurlijk eerst de ogen van beide katjes gedaan en daarna verder met het cyperse katje, zijn vacht is het meest interessant en ingewikkeld. De vacht van het dit katje was veel werk, maar wel heel leuk om te doen. Ik heb eerst de donkere strepen getekent en daarna de lichtere delen ingevuld. Telkens weer over de strepen om de vacht iets donkerder te maken, tot ik uiteindelijk tevreden ben. Het rechter katje, een lapjeskat, was gemakkelijker vanwege het grote deel zwart. Ik ben er heel blij met het eindresultaat, een prachtig dierportret van twee kleine 'grote' vrienden.

[13 november 2012]

[Foto: R.Melgert]

Deze vissersboot is getekent naar de winnende foto van een 'uitdaging' van n van de leden bij Paintbasket. Je had de keus uit 10 foto's, waaronder die van een aantal vliegenzwammen van mijzelf. En een uitdaging is het, de tekening is niet zo heel groot, nog geen A4, dus de details vallen erg klein uit. Met veel geduld en goed kijken, en nog net geen gebruik te hoeven maken van een vergrootglas, krijg ik de tekening na een halve dag af. Complimenten en goede kritieken levert het in ieder geval wel op, te winnen valt er niets maar daar doen we het ook niet voor. Het is echt bedoeld om onszelf eens flink uit te dagen en net iets meer te durven dan normaal.

[Foto: R.Melgert]

Dit is de eerste keer dat ik een hond teken, een stuk gemakkelijker dan de kat die ik eerder deze week heb getekent. Alleen de pluizige vacht en het kwispelende staartje vormen de enige moeilijke onderdelen van deze leuke pup. Nog geen drie uurtjes tekenen en het vrolijke hondje is klaar.

[6 november 2012]

 R.Melgert

Vandaag heb ik na vier dagen eindelijk mijn kattenkopje af. Duizenden haaltjes en dubbele haaltjes, een arcering waarbij je de lijn aan het eind met een haal naar boven in een punt laat eindigen, daarna maak je aan het begin van het lijntje ook nog een haaltje naar boven. Hierdoor voorkom je dat je een donkere lijn krijgt waar je de vacht aanzet. De vacht krijgt door die dubbele haal een veel natuurlijker uiterlijk. Het meest tevreden ben ik wel met de ogen, daar ben ik de tekening ook mee begonnen. Als die eenmaal goed zijn is de rest alleen nog een kwestie van geduld.

[Foto: R.Melgert]

Het alleen met grafiet tekenen bevalt steeds beter en ik zie ook veel vooruitgang met de tekeningen van een paar maanden geleden. Het lukt me steeds beter om de verschillende toonwaarden te onderscheiden en ook weer te geven zonder dat ik een foto van kleur naar grijstonen omzet. Dat maakt het natuurlijk wel een stuk gemakkelijker, maar om mijn tekenvaardigheden te verbeteren gebruik ik alleen de kleurenafbeelding. Voor het vergroten maak ik gebruik van het raster, of teken ik uit de vrije hand zoals met deze vogel.
De moeilijkheid hierbij is de draaiing van de kop en hals, en natuurlijk al de vlekken op de vleugels.

 R.Melgert

Dit stilleven is een stuk moeilijker, maar iets dat ik al langer wilde doen, een stilleven van een aantal parfumflesjes die ik tijdens de "Blauwe Vingerdagen" 2011 in Zwolle heb gekocht. Het kost mij drie dagen voordat ik het stilleven eindelijk redelijk goed op papier heb staan. Het zou, in vergelijking met de foto, nog een stuk donkerder kunnen, maar ik ben bang dat ik de tekening dan verknal. De eerste tekening was een stuk kleiner, en als ik met het vierkante flesje al een tijdje bezig ben, kom ik erachter, dat al de details wel heel erg klein zijn. Dus de tekening iets vergroot, nog steeds veel kleine details, maar ik kan nu iets beter de verschillende tonen aangeven.

 R.Melgert

Dit is de foto die ik gemaakt en gebruikt heb, nadat ik verschillende opstellingen heb uitgeprobeerd. Deze ziet er het beste uit, er zijn overlappingen en de vierkante vorm past goed bij de twee cillinders. Al de gekleurde vlakjes in het vierkante flesje zijn een goede oefening in goed kijken, net als de ronde, kristallen stopjes op de roze flesjes. Nadat ik deze opstelling heb uitgekozen, teken ik door meten de omtrek van de drie flesjes op papier, maar daarna print ik de foto uit en vul ik alle details is met behulp van het raster, dat ik over de foto leg. De lijntekening hoef ik niet al te veel te veranderen, zodat ik vrij snel verder kan met het invullen van alle details.

[4 november 2012]

 R.Melgert
Geboorte Mandala
30x30 cm, Canson, Montval 300gr/m aquarelpapier

Al een paar jaar ligt de lijntekening van mijn geboortemandala te wachten om ingekleurd of geschilderd te worden. Vanwege de vele, en vooral kleine, details kies ik uiteindelijk voor kleurpotloden. Elke afbeelding staat voor iets uit mijn verleden, of is een symbool voor een bepaald getal. Het meeste werk zat ooit, in 2003, in het uitzoeken en berekenen van alle getallen, zoals geboortegetal, naamsgetal, zielgetal en geluksgetal. Maar ook het zoeken naar de bijbehorende geboortesteen-, en bloem. Blij dat de mandala af is, maar nadat ik alles nog eens ben nagegaan, blijkt dat ik in die tijd toch een aantal foutjes heb gemaakt en verkeerde symbolen heb geplaatst. Maar misschien dat ik nog eens een nieuwe ga maken, en dan in acryl of olieverf.

 R.Melgert
Drie Mandala's
70x50 cm, Acryl op Canvasboard

Dit is het originele schilderij, ooit voor een vriendin gemaakt voor haar verjaardag, en als cadeau voor 25 jaar vriendschap. Om het voor mijzelf nogmaals te schilderen, daar is het eigenlijk nooit meer van gekomen. Misschien een teken of vooruitziende blik, want nog geen vijf jaar later verbreekt zij de vriendschap. Het enige wat nog aan het schilderij en die vriendschap herinnert is deze wazige foto, en het schilderij dat ik daarna gemaakt heb van de middelste mandala.

[Foto: R.Melgert]
Dolfijnen
18x15 cm, Mi-Teintes pastelpapier

Zomaar een tekening van twee dolfijnen, om te kijken hoever ik kleurpotlood op pastelpapier kan gebruiken, en de eerste keer dat ik kleur op gekleurd papier. Ik heb voor oranje gekozen omdat dat de complementaire kleur van blauw is. Het ziet er wel leuk uit, ook het contrast tussen het blauw en oranje, maar mijn vaardigheden wat water tekenen betreft, is nihil en dat moet nog maar eens meer geoefend worden.

[29 oktober 2012]

[Foto: R.Melgert]

De laatste weken heb ik naast de schilderijen ook weer een aantal tekeningen gemaakt. De rechter, dunne Nieuw Zeelandse eekhoorn is uit de tekenles van Dennis Clark, een mager ding dat in het niets lijkt op onze Nederlandse eekhoorns. Het linker eekhoorntje is van mijzelf, een gezellig dikkertje dat geniet van zijn nootjes. Duizenden lijntjes met veel geduld neer gekrabbeld hebben dit leuke plaatje als eindresultaat.

[Foto: R.Melgert]

Om het kruisarceren te blijven oefenen, maak ik deze tekening met de lama's, de rechter heb ik er zelf bij gezet, op de foto stond alleen de linker lama. Inplaats van alleen maar arceren en kruisarceren, heb ik ook veel doedeltjes gebruikt, achtjes, om de gekrulde vacht van de lama's weer te kunnen geven. Ik vind ze er schattig uitzien en ik krijg er dan ook veel leuke commentaren op, net als overigens bij de andere tekeningen. De meesten weten, en verwachten het nu ook, dat ik meestal iets extra's toevoeg zodat het meer mijn tekening wordt dan van de cursus.

[Foto: R.Melgert]

Deze twee peren zijn wel weer helemaal met kruisarceringen gemaakt, een lang en geduldig werkje maar ik ben heel erg tevreden met het eindresultaat. Dat een tekening van alleen arceringen er z 'echt' uit kan komen te zien, is toch wel weer een verrassing en heel stimulerend om nog veel vaker te doen.

[Foto: R.Melgert]

Het volgende zijn dan ook deze twee broden op een doek, op een broodplank. Dit kost wat meer denkwerk, en vooral goed kijken naar alle schaduwen op de, zwart/wit foto's, Na een paar dagen, heb ik ook mijn twee broden klaar, en kan ik zeggen dat ik het nu aardig in mijn vingers ga krijgen. Dit arceren, maar ook het gebruiken van doedeltjes, werkt eigenlijk best snel en is bovendien erg ontspannend. En dat je nog zoveel 'kleur' uit grafiet kunt halen is telkens weer een genot om te zien.

[18 oktober 2012]

[Foto: R.Melgert]

Na een aantal weken, en telkens hooguit een kwartiertje tekenen, is mijn kerk eindelijk klaar. Als extraatje voeg ik de lijst toe. Ondanks de ergenis en het frustrerende van telkens weer overnieuw moeten beginnen, ben ik blij dat ik toch door ben gegaan. De kerk ziet er goed uit en komt overeen met de foto. Deze keer heb ik geen zwart/wit foto maar de originele kleurenfoto van Nolan gebuikt. Die was toch iets duidelijker, vooral in de schaduwgebieden, dan de zwart/wit foto.

[Foto: R.Melgert]

Daarna was het tijd voor iets heel anders, mijn eerste poging om een paard te tekenen. Met behulp van een raster vergroot ik de zeer kleine foto, en mijn tekening is zo'n twee keer groter. Het moeilijkst was wel het leren tuig dat het paard om heeft. Doordat de tekening niet zo heel groot is, ongeveer A4, worden de details vrij klein, maar met scherp geslepen potloden lukt het toch om de nodige details toe te voegen. Misschien dat ik binnenkort een compleet paard teken, maar met dit hoofd ben ik al heel erg tevreden.

[17 oktober 2012]

[Foto: R.Melgert]

Een aantal tekeningen die ik de afgelopen maanden heb gemaakt. Als eerste deze peer, gemaakt met behulp van meten met een potlood.

[Foto: R.Melgert]

Een roestig blik met daarin gedroogde zonnebloemen en weer de peer. Pas na drie dagen heb ik de tekening klaar,... ik ben niet zo heel snel, helaas. Weer moet alles met behulp van het potlood gemeten worden, en na het verfijnen van de tekening, kan het leukste deel beginnen. Het arceren en kruisarceren neemt veel tijd in beslag, omdat je natuurlijk zo licht mogelijk begint. Kleur, of toon, toevoegen is nu eenmaal gemakkelijker dan een donkere toon weer verwijderen. Vooral het zonlicht en de schaduw op het blik vind ik geslaagd.

 R.Melgert

Deze kip heb ik gemaakt naar een eigen foto van n van de kippen van de Kinderboerderij in het Volkspark Rijssen. Weinig arceerwerk aangezien het hier om een witte kip gaat, alleen haar staartveren hebben een donkere kleur.

[Foto: R.Melgert]

Aangezien ik dus net het meten een beetje in de vingers heb, probeer ik deze schuur, op die manier goed op papier te krijgen. Met behulp van de originele foto van Dennis Clark, op mijn computerscherm, zet ik met veel meten de schuur op papier. Om er een leuk en vooral levendig geheel van te maken, vul ik het aan met wat levende have en de nodige groenten. Nu lijkt het op een plaatje zoals we dat onderweg zo vaak tegen komen. Kraampjes met van alles dat door een passant gekocht kan worden.

 R.Melgert

Deze vrolijke gans vroeg er gewoon om, om getekend te worden. Na veel meten, uitgummen en weer opnieuw beginnen, staat zij dan eindelijk op papier. Ik ben er zo tevreden over, dat ik mij voorneem om haar te gaan schilderen, ...met een aantal kuikens. Dankzij het vinden en arceren van vlakken en richtingen in de tekening van de rotsen, valt het arceren van de gans mee, en van een lijntekening verandert zij daardoor in een vrijwel realistische gans.

 R.Melgert

Een bijna realistische ui, het stukje uischil naast de ui maakt het helemaal af.

[Foto: R.Melgert]

Stilleven van een rood glazen bord, een beeldje van steen (Koru) en twee kandelaars. De ondergrond waar de kandelaars op staan, bestaat uit grafietschaafsel dat met behulp van een vel papier, op de tekening is gewreven. Het schaafsel, met een mesje van het potlood schrapen, laat je op de juiste plekken op het papier vallen. Daarna bedek je het met een schoon vel papier, houdt het beschermende vel papier goed op zijn plaats met n hand, en met de andere hand veeg je stevig over het vel papier, in de andere richting, dus weg van de hand die het papier op zijn plek houdt. Echt vast zitten de grafietdeeltjes niet, stevig blazen verwijderd een deel er van. En met kneedgum is het mogelijk om de grafietdeeltjes op te pakken. Helaas smeert het ook flink, oppassen dus.

[14 september 2012]


Meer over mij

Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties

Gastenboek
Reageren