Tekeningen

[Foto: 命.Melgert]

3 Kerstballen op een rij, een witte doffe bal, een bal met matglans en een satijnglans bal waar al enige reflecties in te herkennen zijn. De eerste valt mee, al is het best een kunst om met zwarte grafietpotloden, een witte bal te tekenen. Al het wit is namelijk verkregen door heel zacht te kleuren met een 2H potlood. Dan is er nog de kunst om verschillende glanssoorten weer te geven, dof, mat en satijnglans. Maar de moeilijkste, hoogglans/glimmend moet nog komen. Eigenlijk hoort hier de zilveren kerstbal nog naast te liggen, maar die krijgt een appart vel papier en een appart plekje.

[Foto: 命.Melgert]

Dit is wel de mooiste van al mijn kerstballen, een prachtig glanzende zilverkleurige kerstbal. Nooit gedacht dat ik dat voor elkaar zou krijgen, ook al was dit wel een grote wens van mij. Glimmend en glanzend metaal en glaswerk te tekenen en te schilderen, maar dat ik dat nu net met grafietpotlood voor elkaar krijg, had ik niet verwacht.

[12 augustus 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Een takje met bessen, om wat variatie aan te brengen leg ik er nog een vijfde bes naast, die van het takje is afgebroken. Het maken van mooie ronde bessen valt best tegen, maar met veel geduld lukt het toch om een paar mooie bessen te krijgen. Ik gebruik verschillende potloden, van H2 tot B6 en hiermee kunnen veel tonen gemaakt worden.

[15 augustus 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Door niet alleen zachtere potloden te gebruiken, en dus donkerder te kleuren, maar ook de lijnen in verschillende richtingen te laten lopen, krijgen de rotsblokken hun vorm en het zonlicht zorgt voor meer variatie. Om de rotsen beter uit te laten komen, voeg ik de donkere achtergrond toe. Leuk werk en op een gemakkelijke manier krijg je een prachtige tekening....maar het vlekt wel heel erg en er is dus voorzichtigheid geboden zolang het nog niet gefixeerd is.

[18 augustus 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Een kopje, met thee, en een schaaltje voor het theezakje. Arceren en kruisarceren is de volgende techniek en het onderwerp een kopje koffie. Ik drink niet zoveel koffie dus wordt het een kopje thee. En daar hoort natuurlijk het labeltje van het theezakje bij en het schoteltje waar ik het theezakje naderhand op kan leggen. Het labeltje valt nog mee, maar om het schaaltje goed te krijgen...daar gaat heel erg veel tijd en proberen inzitten. Telkens weer uitgummen omdat het schaaltje te vlak blijft, maar uiteindelijk lijkt het toch te lukken. Ook de glans kan ik redelijk goed weergeven, door het voor mij op tafel te zetten zodat het licht vanuit het raam er opvalt. Omdat ik het niet voor elkaar krijg licht te werken, word mijn kopje een gekleurd inplaats van wit kopje, het schaaltje is geel en omdat de grafietkleur vrijwel gelijk is, lijkt het kopje nu ook geel.

[20 augustus 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Na het gladde kopje nu een leuke teddybeer. Ook deze keer lukt het niet helemaal om de lichte kleur vast te houden, ondanks dat ik de hardere potloden gebruik. Ik voeg een klein handgemaakt beertje toe, dat ik zelf gemaakt heb en maar 6,5 cm hoog is, het is dus op ware grootte weergegeven (iets groter dan hier op het scherm te zien is).

[Foto: 命.Melgert]

Hier het beertje dat ik gebruikt heb voor de tekening. Het beertje, 6,5 cm hoog, is een paar maanden geleden door mijzelf gemaakt.

[26 augustus 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Iets 'kleuren' met behulp van allerlei verschillende doedeltjes, zoals achtjes, cirkels, zigzag, sterretjes. Omdat ik de goudvis te klein begonnen ben, zat ik met veel witte, lege ruimte op mijn vel. Dus met allerlei doedeltjes verschillende waterplanten en visjes getekend. En om de rotsen nog eens te oefenen, ook die maar in het aquarium gezet. En eindelijk lukt het om de kleur licht te houden, helaas alleen op de rotsblokken.

[30 augustus 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Mijn tweede bijdrage aan de workshop van Richard Robinson. Deze keer het Dal van de Mosbeek bij Vasse in Overijssel. Buiten het termijn om video's of het demoschilderij te winnen, maar nog binnen het termijn van de wedstrijd/workshop dat eind van de maand sluit. Of het nog lukt om eenzelfde schilderij in, bijvoorbeeld, acrylverf te maken weet ik niet. Deze was dan ook uiteindelijk gewoon voor de lol, en omdat ik zin had om weer iets met kleurpotloden te maken.

[25 juni 2012]

  R.Melgert

Hoe kan ik iets correct tekenen als ik geen gebruik maak van foto's. Dat kan onderanderen door meten, je kent dat wel, arm uitgestrekt met potlood, langs het object leggen en met de duim de juiste afstand en hoek opmeten. Dan diezelfde verhoudingen op je papier aanbrengen. Ik had dit nooit eerder gedaan en schatte eigenlijk alles. En zolang het op het oog goed leek, was ik tevreden. Maar de laatste tijd heb ik steeds vaker dat tekeningen, of schilderijen wat nog erger is, niet helemaal kloppen. Maar dit is 澭n van de vele manieren om toch iets goed weer te geven, via het gebruik van een raster, berekenen en vermenigvuldigen en dus ook via deze methode.

[22 mei 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Kleurrijk glaswerk in de zon, een olieverfkleurstudie uit het boek van Lois Griffel. Niet met verf maar met kleurpotlood. Deze keer krijg ik het wit niet voor elkaar, ik heb de eerdere kleuren toch iets te hard aangezet. Bij de eerdere blokken, is het mij echter wel gelukt om de onderliggende kleuren af te zwakken tot een redelijk lichte kleur. Ook de ander kleuren laten zich deze keer niet goed mengen, ik heb deze keer ander papier gebruikt dan bij de blokstudies. Maar verder vind ik de glazen flessen heel mooi, warm en intens van kleur geworden. Op het, niet, witte vaasje na, het gestreepte bolle vaasje vooraan, vind ik de hele tekening geslaagd. Dat vaasje probeer ik nog wel eens, maar eerst wil ik deze studie in olieverf maken.

[12 mei 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Vandaag ben ik verder gegaan met de blokken, maar nu zoals zij eruit zien op een bewolkte dag. De kleuren zijn nu veel gedempter, grijzer en ook koeler. Ook de schaduwen ontbreken nu. Het grootste verschil zit echter in de kleur van de tafel, van zonnig geel naar donker grijsblauw. De originele tafel is een houten tafel in een wat grijzige tint. Het kost best veel moeite om de kleuren daadwerkelijk te zien, maar door deze oefeningen zou dat na een tijdje moeten lukken.
Het moeilijkst vind ik wel het weergeven van het witte blok, wit blijkt heel duidelijk helemaal niet wit te zijn (wat ik al ontdekte tijdens het schilderen van sneeuw). In de zonnige tekening bestaat het witte blok uit de volgende kleuren: 225 Lemon Yellow (B) en 213 Kingfisher Blue (B), daar overheen: 1018 Pink Rose (K), na het mengen met een wit kleurpotlood nogmaals dezelfde kleuren aanbrengen en als laatste een Derwent Blender gebruiken om de kleur mooi egaal te krijgen. In de bewolkte tekening bestaat het witte blok uit: 1014 Deco Pink (K) en 956 Light Violet, als tweede laag: 277 Light Ultramarine (B) en 254 Ceruleum Blue (B) en als laatste wordt nogmaals 1014 aan de top toegevoegd en over de voorkant komt een dun laagje 247 Natural Sienna. Ook weer het witte potlood gebruiken, nogmaals alle gebruikte kleuren en afsluiten met de blender.
Gebruikte kleurpotloden zijn zoals altijd (K) Karisma en (B) Bruynzeel Design Fullcolor. Helaas is de uiteindelijke lijst met gebruikte kleuren t lang om hier in zijn geheel weer te geven.

[22 maart 2012]

[Foto: 命.Melgert]

Naast de eieren ben ik bezig geweest met blokken. Eerst een schets, nou ja, meer een complete tekening, van blokken in de zon. Ook hier weer ga ik uit van de verfnamen en moet daar dan de juiste kleurpotloden bij zien te vinden. Het is een oefening in het leren zien van kleuren en komt uit het boek "Painting the Impressionist Landscape" van Lois Griffel.
Vaak wordt een voorwerp in de zon weergegeven met drie verschillende tinten van de basiskleur. Maar als je goed kijkt zie je dat er veel meer en verrassend andere kleuren in het voorwerp zitten. De blokken bestaan uit zes, acht of zelfs 10 lagen kleur en dan komt daar tussendoor nog een laagje wit om alles samen te voegen. Aan het eind wordt alles egaal gemaakt met behulp van een blender van Derwent. De demo in het boek is beschreven voor olieverf, dus die omzetten naar kleurpotlood vergt veel proberen en ook heel goed kijken. Maar dat geldt uiteindelijk ook voor het schilderij in olieverf.
Niet alle merken gebruiken dezelfde benaming, of een verfkleur met dezelfde naam heeft een totaal andere kleur of tint. Dus ook met verf moet je veel uitproberen en of dat nu een stuk gemakkelijker is zal ik vanzelf wel ontdekken. Op een impressionistische manier heb ik namelijk nog niet eerder geschilderd, dat wordt dus ook weer een uitdaging.

[Foto: 命.Melgert]

Dit kleurige vogeltje, de Afrikaanse scharrelaar (Coracias caudatus), heet in het engels: Lilac Breasted Roller. De nederlandse naam is heel wat minder kleurrijk, namelijk Vorkstaartscharrelaar. De kleuren knallen je tegemoet zoals bij meer van dit soort exotische vogeltjes. Gelukkig hebben wij hier in Nederland ook kleurige vogeltjes genoeg waarvan het IJsvogeltje wel het mooist is. Maar ook de Roodborst, Pimpelmees, Koolmees, Roodborsttapuit, Gele Kwikstaart, Putter, en de verschillende Vinkjes zijn prachtige kleurige vogeltjes. En wat te denken van het glanzende verenkleed van de Ekster, Kievit en Spreeuw, alsof ze een oliebad hebben genomen. Telkens als zij zich bewegen zie je weer andere kleuren in het zwart van hun veren. Op deze en voorgaande pagina's zijn nog andere vogels te vinden, maar de meeste zijn nogal schetsmatig getekend en aan vervanging toe.

[17 april 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Een ander portret van Jerry Lee uit het begin van zijn carri鋨e, gemaakt naar 澭n van zijn mooiste foto's uit die tijd. Het moeilijke aan dit portret is wel om zijn haar goed te krijgen, en dan vooral de achterover gekamde lok. Maar ik ben er zeer tevreden mee, ook met de lichtval op zijn haar, een zeer geslaagd portret. De foto spreekt mij aan vanwege de sfeer, een beetje dromerig romantisch, en ik geloof dat ik dat ook in mijn tekening heb kunnen over brengen. Het overhemd van Jerry Lee was niet gemakkelijk, strepen in verschillende tinten, en dan nog de vouwen en schaduwdelen.

[17 april 2011]

Alle portretten zijn gemaakt met HB, 2B, 4B en 5B grafietpotlood. De grootte is A4 en er is getekend op wit 200gr/m2, 120 lbs, tekenpapier van Daler & Rowney. Alle portretten zijn te koop. Voor meer informatie over de portretten van Elvis en Jerry Lee Lewis zie Rocking & Stomping, www.stomping.nl.

[Foto: 命.Melgert]

Dit is een portret van Jerry Lee Lewis en zijn zusje Linda Gail Lewis. Als voorbeeld dient de hoes van een LP waarop zij samen optreden. De tekening is niet perfect maar leuk om te doen, vooral omdat ik maar zelden mensen teken. Maar naar aanleiding van de portretten van Jerry Lee 幯 het optreden van Linda Gail in Rockin' On Heavens Door in Almelo dat wij bijgewoond hebben, heb ik besloten om dit portret van broer en zus Lewis te maken.

[10 april 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Eindelijk eens een ander portret 幯 van een nog levende ster, Jerry Lee Lewis. Jerry Lee treed wereldwijd nog geregeld op al gaat dat nu iets rustiger dan in zijn top jaren, helaas heb ik nog nooit een optreden van hem bijgewoond. Zijn pianospel mag dan iets rustiger zijn geworden, aan zijn charisma ontbreekt echter niets. Meerdere portretten van Jerry Lee zullen zeker volgen.
Ik heb eerst, als verjaardagskaart voor zijn grootste fan, een redelijk uitgewerkte schets gemaakt. Die is ondanks dat het maar een schets is, best goed gelukt en daarmee het begin van dit portret. Het voordeel van oude foto's is dat fotografen alleen zwart/witfoto's maakten, foto's werden hooguit later met de hand ingekleurd. Dit maakt het gemakkelijker om een goed gelijkend portret te maken.
Nu is het alleen nog wachten tot ik de moed heb om aan een gekleurd portret, of zelfs schilderij, te beginnen.

[4 April 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Nog steeds in de ban van Elvis, deze keer uit de film Flaming Star. De foto die ik heb gebruikt heeft iets zachts en kwetsbaars, en is iets 'off focus' gemaakt waardoor de foto een romantische sfeer mee krijgt. Ik hoop dat ik zijn zachte blik heb weten te treffen.

[12 maart 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Nogmaals Elvis, nu iets ouder en realistischer dan het eerdere portret. Deze keer neem ik er veel meer tijd voor, de ogen alleen al houden mij ruim een uur bezig. Na drie dagen ben ik eindelijk klaar en heel erg tevreden met het eindresultaat.

[6 maart 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Het tweede portretje is dat van Elvis als 2-jarig kleutertje, gemaakt naar een foto van hem samen met zijn ouders. Het portretje spreekt mij erg aan, ook vanwege de gelijkenis met een ander 'Elvis' portretje dat ik eerder gemaakt heb. Het bekende lachje speelt al om zijn mondje en laat al iets van de toekomst zien. Ook dit lieve portretje is in een uurtje klaar en ik ben er uiteraard meer dan tevreden mee.

[26 februari 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Na het bekijken en lezen van een aantal boeken over Elvis besluit ik om mij aan een portret van hem te wagen. Voorbeelden genoeg wat foto's betreft, en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Er zijn natuurlijk al meer dan genoeg portretten van Elvis gemaakt, meestal met een offici螔e fanfoto of een foto op een lphoes als voorbeeld. Ik kies een niet zo bekende foto uit de beginperiode. Voor een eerste poging ben ik best tevreden, vooral als je bedenkt dat het portret in nog geen drie kwartier gemaakt is.

[25 februari 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Mijn eerste goede tekening van Yana, heel wat beter dan de schetsen die ik van haar heb gemaakt. Yana houdt van bloemen, als die op tafel staan komt ze altijd even kijken en ruiken. De tekening is gemaakt met, natuurlijk hoe kan het ook anders, mijn Karisma's. De tekening is maar 12 x 16 cm en getekend op 225 grs aquarelpapier.

[19 februari 2011]

[Foto: 命.Melgert]

Bij het doorbladeren en ordenen van al mijn tekeningen, kom ik deze pentekening tegen. Ik was al helemaal vergeten dat ik die gemaakt had. Als ik de tekening dan ook zie ben ik erg verrast dat het er z mooi uitziet. Vooral als je bedenkt dat ik nog niet zo heel veel met pen en inkt heb gewerkt. Bij de tekencursus van Gerdien, heb ik een aantal rozen met pen en inkt getekend, maar daarna eigenlijk niet meer.

[Foto: 命.Melgert]

De afbeeldingen doen sterk denken aan oude prenten van voor de fotografie. Vooral het takje met de bloesem in stippeltechniek ziet er fragiel uit. Er zitten honderden stipjes in verwerkt, in verschillende grootte. Door meer of minder stipjes te zetten krijg ik de tekening van de bladnerven erin. Zo ook de lijntjes op de bloesemblaadjes. Uren ben ik bezig met 澭n blaadje en bloesem.

[Foto: 命.Melgert]

Het takje met kersen is gemaakt door lijntjes van verschillende lengte. Door de kromming van de lijntjes, krijgen de kersen hun drie-dimensionaliteit. Maar ook de glans- of lichtplekken werken aan dat beeld mee. Na al die stipjes en streepjes heb ik dan ook bijna geen gevoel meer in mijn vingers. Nou ja, eerlijk gezegd heb ik juist veel te v澭l gevoel nu in mijn vingers, ze doen zeer en zijn stijf. Maar ik vind het heel leuk, en ontspannend, om te doen.

[Foto: 命.Melgert]

Bij de rotsblok komt het vormen van de schaduw, en de zonverlichte plekken, aan de orde. Ondanks dat het lang duurt voor de tekeningen klaar zijn, en ik geen streepjes en stipjes meer kan z獯n, is het heerlijk werk. Gelukkig blijft het voor mij een leuke hobby die ik zo af en toe oppak. Maar in de tijd dat op deze manier menig boek, krant en tijdschrift van afbeeldingen werden voorzien, was het een complete dagtaak en ik heb dan ook grote bewondering voor de mensen van toen. Ik heb al bijna een complete dagtaak aan het maken van deze drie kleine tekeningetjes, hoeveel werk moet een kunstenaar vroeger wel niet gehad hebben aan het maken van een portret.

[5 januari 2011]


Nieuw/Weblog

Meer over mij

Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties

Gastenboek
Reageren