Griseille en Balto

Vrijdag 26 februari 2016

Voor het eerst een 'Griseille' geschilderd, niet in olieverf, maar in acryl. Perfect voor de monochroom ondergrond.


Maar voor de tweede laag, het glaceren, heb ik water moeten gebruiken om de acryl te verdunnen. Ik dacht dat ik glaceermedium voor acryl had, maar helaas bleek dat niet het geval te zijn. Het nadeel van water gebruiken, is dat de dunne verflaag, bij een tweede dunne laag, loslaat. Maar toch is het einresultaat prachtig. En verrassend ook aangezien je van de ondergond kleur niets meer ziet. Misschien eens vaker gebruiken, maar danwel met glaceermedium.

Jammer dat dat nu net bij de plaatselijke kunstwinkel uitverkocht is, zoals zoveel want ze stoppen met de winkel. Alles wordt verkocht, nu nog met 25% korting, en heel veel cursusleiders/sters slaan natuurlijk nog even snel een voorraadje in.

Het uiteindelijke schilderij;Tiffany Lamp met Vaas


 

Een paar dagen hiervoor kwam ik op zo'n vroege wandeling, een prachtige hond tegen, samen met zijn baas uiteraard. De hele manier van bewegen en zijn uiterlijk, deden mij direct aan een prachtige Lakota wolf denken. Een bijna witte wolf met vaak een gouden gloed over zijn vacht.
Helaas had ik toen mijn camera niet bij me, maar deze witte herdershond, want dat was het, luisterde naar de naam Balto en was de meest vriendelijke hond die ik ooit ontmoet heb. Normaal ben ik doodsbang voor grote honden, en Balto was erg groot voor een herder, nog geen twee jaar oud, maar deze hond was zachtaardig en straalde dat ook uit. En voor het eerst in mijn leven durfde ik een wildvreemde hond aan te raken.

Omdat ik gehoopt had de hond deze wandeling weer te treffen, had ik mijn camera meegenomen, helaas was ik een half uurtje later gestart dan toen ik Balto tegen kwam, dus wel mooie natuurfoto's, maar niet van Balto.

Thuis gekomen kon ik niets anders doen dan die hond, met zijn prachtige gouden ogen, schilderen. Voor iets dat ik puur uit herinnering heb geschilderd, zelfs zonder eerst een uitgebreide tekening te maken en bijna een week na de ontmoeting, is mijn schilderij gewoon prachtig geworden. Het mooie was dat, op het moment dat het schilderij klaar was, en ik de foto maakte, de zon net op een geslepen kristal viel, en een regenboog wierp op de neus van Balto.

'Balto/Lakota Wolf'. Acrylverf op Canvas, 30cm x 40cm

Een close-up van de ogen

 

De Laatste Meditatieve Aquarellen

Zondag 7 februari 2016

De laatste meditatieve aquarellen gemaakt zoals... Metaal.
Lekker kliederen met veel aquarelverf én water, waardoor de verf naar beneden gleed toen ik het papier op zijn kant op de tafel zette. Heel af en toe liep de verf door in de bergen daaronder, maar het meeste werd tegengehouden door het dammetje dat ik aangebracht heb.

Dag 18: Metaal/Metal

Het mengen van kleuren om Zilver/Metaal, Verroest IJzer/Brons en Goud/Koper uit te beelden was even nadenken, maar na een paar minuten had ik dan toch echte 'metaalbergen'. Om de bergen toch iets 'metaligs' mee te geven, heb ik ook nog zeer sterk verdunde metalic acrylverf gebruikt, Zilver-, Brons- en Goudkleurig. De aquarel heeft nu een bescheiden metalic glans, die vooral in het licht heel mooi oplicht.

Metaalglans

Hout was wel leuk om te doen, een beetje saai maar nadat de eerste 'knoest' tussen de jaarringen tevoorschijn kwam, ging het een heel stuk beter. Niet dat het nu zo leuk is om op oud zeer te stoten, maar net als een boom hebben wij ook 'knoesten', waar we een dikke eeltlaag over hopen te leggen. Helaas komen die knoesten op een dag toch weer boven.

Dag 19: Hout/Wood

Het element Ether was een beetje moeilijk te verbeelden, maar ik heb mijn penseel en de verf gewoon haar werk laten doen, met onderstaand eindresultaat. Ether golft, cirkelt en rolt over het papier, vluchtig als lucht/gas, golvend als water. Het blijft een mooi proces om de kleuren te zien mengen, gewenst of juist niet en daardoor heel verrassend.

Dag 20: Ether

De laatste dag van dit aquarel meditatief schilderen viel een beetje tegen, want wat moet je je voorstellen bij je ziel, hoe ziet die eruit, hoe geef je die weer. Gelukkig was de muziek deze keer nog wel aardig, dus dan werkt het allemaal iets gemakkelijker en ontspannender. Maar een enkele keer was de muziek, als je het zo al kon noemen niet om aan te horen, krulden je kiezen er bijna van om en sprong de glazuur van je tanden.
Het was wel moeilijk om te stoppen, telkens had ik het gevoel toch nog iets te moeten toevoegen. Maar op een gegeven moment moet je dan toch een 'laatste' krul schilderen. Einde van ruim 21 dagen schilderen, nog voor het ontbijt, een heerlijk relaxed begin van een dag.
Maar niet echt een einde, ik ga het nogmaals doen, alleen deze keer komt alles op één groot vel papier of op een canvasboard. Niet in één keer, maar weer 21 dagen, hoop ik, elke ochtend een stukje.

Dag 21, Laatste dag, de Ziel

Zaterdag 6 februari 2016

Nog een paar aquarellen en de 21 dagen zijn alweer afgelopen...dat was de cursus zelf vorige week al, maar dan heb ik ze ook allemaal gehad. Vandaag geen aquarel, maar verder heb ik de afgelopen dagen toch wel veel verf op papier en canvasboard laten druppen. De laatste van de 'Sacred Symbols' gedaan Sun Yantra, en daarna waren de elementen aan de beurt...

Dag 13: Sun Yantra

Als eerste het element Lucht/Air, lekker aquarel laten druppen en met een rietje wegblazen. Eén van mijn favoriete manieren om snel een leuke kleurige achtergrond te krijgen in mijn journal of op atc kaartjes.

Dag 14: Lucht/Air

Dan een mandala dat het element Vuur/Fire verbeeldt. De basis getekend met 7 verschillende kleuren fineliners.....

Dag 15: Fire-Tekening

...en daarna alles invullen met aquarelverf. Ik heb alleen wat verf langs de lijnen gebruikt en met alleen een vochtig penseel en af en toe een klein beetje water, het binnendeel van een figuur vochtig gemaakt zodat de verf daarin kon vloeien.

Dag 15: Fire

Het element Water, gaf me wel wat problemen, wat ik ook probeerde, mijn penseel wilde maar geen druppels loslaten. Niet de dikke penselen, maar ook niet het fijnere. Telkens hing daar een dikke druppel verdunde aquarelverf...en moest ik toch weer het penseel aan tikken om de druppels te laten vallen. Tegen de tijd dat ik met de achterkant van een penseel de watercirkels kon trekken, waren al veel van de druppels droog. En de druppels die vielen waren 'gewoon' rond, geen fraaie zonnetjes zoals Whitney liet zien, ook niet toen ik het daarna nog eens probeerde, dit keer met acryl papier en een groter, zeer goed gevult penseel.
Het lijkt wel alsof mijn penseel al net zo slecht vocht wil loslaten als ik zelf de laatste maanden.

Dag 16: Water

Voor het element 'Aarde/Earth' werd er eerst met een wit wascokrijtje, of een kaars, een mandala op papier getekend, en daarna schilderde je er overheen, het liefst met aardekleuren. Dit blijft gewoon leuk om te doen alleen de muziek is dat niet altijd, al viel het vandaag mee, Native American Music, ofwel een lied gezongen door een indiaan.

Dag 17: Aarde/Earth

Na de vrijwel monochrome Chakra's vallen de Sacred Symbols wel heel erg op, heerlijk intens diepe kleuren zoals eerder te zien bij 'OM' en nu hier bij het 'West African Adinkra symbol: Strength of Heart' en bij de andere symbolen die Whitney heeft uitgezocht.

Dag 9: strength of heart

De Lotus deze keer direct met aquarel getekent, en deze keer geen kaars of krijtje gebruikt.

Dag 10: Lotus

Sacred Symbol voor 'Mother Earth'

De 'Tripple Spiral' was deze week mijn favoriet, al de krullen die maar in elkaar opgaan. Een beetje ingewikkelt om te tekenen, maar hoe meer ik er maakte, hoe beter het ging. Ik had de tekening laten staan, zodat die kon doorschijnen, maar de aquarel viel nogal donker uit, dus de symbolen maar met glitterlijm opgehaald. Ik houd wel van wat extra glitter. Grappig effect, het lijkt haast 3D, door de toevallige plaatsing van donker en lichte kleuren.

Dag 12: Tripple Spiral

Vrijdag 22 januari 2016

Lekker doedelen

Vrijdag 21 januari 2016

Na de 7 Chakra's zijn nu 'Sacred Symbols' het onderwerp. Stencils van deze symbolen heeft Whitney natuurlijk te koop...maar zijn zo duur dat ik ze gewoon uit de losse hand teken. Voor de eerste 'OM' Verf ik eerst het midden van het papier in een goudgele kleur, geel gemengd met paars. Dan teken ik daar met een witte kaars het symbool over heen, zodat dat niet door de andere kleuren verdwijnt. Een wit wasco krijtje werkt natuurlijk ook heel goed.

Dag 8: Sacred Symbols 'OM'

Het grappige is dat het geel, misschien ook door de was, echt een goudkleur lijkt te krijgen, vooral als ik op de rest nog wat goudkleurige inkt spuit. Maar vooral als de zon net op mijn aquarel valt, krijgt allen een prachtige gouden gloed.

Schilderijen: Snel Uiltje

Vrijdag 12 februari 2016

Vanavond heb ik mijn schilderij af gekregen, en het ziet er zo vrolijk en vooral kleurrijk uit. Dit was een heerlijke manier van schilderen, ik snap nog steeds niet hoe ik hier nu zo tegenop heb kunnen zien. Ik heb altijd abstracte kunst, en de vrije manier van werken van anderen bewonderd, maar durfde zelf nooit de stap te nemen en 'gewoon' wat verfklodders op het doek plaatsen en zien waar we uitkomen. Deze eerste keer kom ik uit bij deze vrolijke uil, die nog wat goudverf heeft meegekregen, maar dat eigenlijk niet nodig heeft.


'Creative Breakthrough: Uil'
Acrylverf op Canvasboard, 40cm x 50cm.

Zondag 7 februari 2016

Om iets anders uit te proberen nu de '21 Days of Painting Meditation' van Whitney Freya bijna helemaal gedaan is, heb ik nog een ander project van Whitney, 'Creative Breakthrough Training'. Op een zo groot mogelijk canvas(board) met acrylverf eerst heel vrij op je gevoel kleur en vormen aanbrengen. Niet alleen met penseel, droog maar ook vooral vrij nat zodat je verf naar beneden drupt, maar ook 'lekker' met je vingers en handen, met sponspenselen, doek of oude betaalpas.
Telkens weer heb ik het doek met een sproeier nat gespoten waardoor de verf nog meer begon te druppen, te zakken, te vervagen en te vermengen met de kleuren daaronder. Na een poosje, als je denkt dat er voor je eerste laag wel genoeg verf op je doek zit...


'Creative Breakthrough' eerste laag
Acryl op Canvasboard, 40cm x50cm

Draai je het om, en eventueel nog een keer om te zien of dat beter 'voelt', maar ik houd het bij één keer tegen de klok in draaien en op de linker korte kant zetten.

En ga ik weer verder met meer verf, meer kleur en nog meer figuren, vormen, textuur. Ik vind dit best 'moeilijk' vooral als ik over iets heen schilder dat ik wel mooi vind qua kleuren, maar dan is het vooral proberen je denken en al helemaal je eigen kritiek stil te zetten. Best moeilijk want dat akelige stemmetje in je hoofd is toch soms wel héél erg aanwezig.
En dan is daar ook nog het opeens blokkeren van het spontaan neerzetten van weer een andere vorm. Het lijkt wel of ik alleen maar streepjes kan zetten, lang, kort, dik en dun... En ik wil graag door zolang de verf nat is, dus weer sproeien, en na een heel korte adempauze, een glas water, ook de innerlijke mens moet met water nat en werkbaar gehouden worden, komen dan toch andere vormen te voorschijn


'Tweede laag CB'

Na ongeveer 1,5 uur zit er genoeg verf op om als basis voor het uiteindelijke schilderij te dienen. Eigenlijk vind ik het zo ook wel erg mooi, misschien omdat dit totaal anders is als ik tot nu toe heb gedaan. Alhoewel ik één keer eerder met alleen vorm en kleur heb gewerkt: Mixed Media Abstract, ging het toen meer om het uitproberen van mijn nieuwe stencils, en was er maar sprake van één laag met de stencils als tweede laag.


'Derde laag: CB uil'

Aan het eind van de dag, na ruim 2 uur schilderen, laat ik het doek dan eindelijk drogen. Ik ben er heel tevreden over en als ik het nog eens goed bekijk, valt het me op dat bepaalde vormen toch wel heel erg mooi uitkomen, doordat ze nét op de goede plek zitten. Zoals de groene cirkel tussen de ogen, het 'Derde Oog', en die op de borst, de 'Hartchakra'.
Hoe ik verder ga weet ik nog niet, er over denken heeft geen nut omdat ik er toch heel spontaan mee verder wil, maar de uil blijft voorlopig het onderwerp waar ik me verder op concentreer...of dat ook zo blijft is nu nog afwachten.


Nieuw/Weblog

Dit ben ik

Werk in Wording
Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties
Gastenboek