Schilderijen: Zonsondergangen

 www.ritamelgert.nl
Zeegezicht met Zonsondergang
24x32 cm, canvas

Het laatste schilderij is dit zeegezicht met zonsondergang en scheepje. Eergisteren de lucht, wolken en zonsondergang gemaakt, en gisteren de bergen, de zee met reflecties en het bootje. Eigenlijk zouden al deze schilderijen veel beter in olieverf gedaan kunnen worden, aangezien dat veel gemakkelijker mengt. Maar met behulp van retarder gaat het al een stuk gemakkelijker.

[31 augustus 2012]

[ Rita Melgert]

Het winterse schilderij krijgt een aantal aanpassingen en een witte glaceerlaag, waardoor het oranje/roze wat minder intens word, en het meer op sneeuw gaat lijken. Het ziet er nu veel beter en realistischer uit, vooral het zonlicht op de grond ziet er nu prachtig uit. Het meest verbaast ben ik wel over het witgloeiende licht van de ondergaande zon, het is echt 'oogverblindend'. Maar misschien is het geheel net iets teveel. Maar leuk blijft het, werken met zoveel kleur, en ik houd nu eenmaal van dit soort intense kleuren.

[29 augustus 2012]

 R Melgert
Piha Beach New Zealand
24x18 cm, 300 g/m Canson Montval Cold Pressed Aquarelpapier

Zeegezicht met rotsen, om precies te zijn, dit is Piha Beach in Nieuw Zeeland. Dit strand is te zien geweest deze zomer op televisie, in een serie over strandwachten in Nieuw Zeeland. Voor het eerst gebruik gemaakt van een kleurloze kaars, om de sprankelingen voor in het water weer te kunnen geven. Ook heb ik gebruik gemaakt van maskeervloeistof zodat het schuim op de golven mooi wit blijft.

Schilderijen

 R Melgert
Kleurenwiel met warme kleuren
24x18 cm, 300 g/m Canson Montval Cold Pressed Aquarelpapier

Om mijn eigen aquarelverf beter te leren kennen, en vooral welke mengingen ik er mee kan maken, weer eens een kleurenwiel. Ik heb azo geel medium, permanent rood licht en ultramarijn blauw gebruikt om de warme kleuren te maken. Bij dit wiel heb ik de kleuren op het palet van te voren gemengd, om daarne elk vlakje in te vullen.
De buitenste ring laat de schaduwkleuren zien, de hoofdkleur gemengd met de complementaire kleur, bijvoorbeeld, geel met daarin iets van de paarse kleur. In het midden is vervolgens zwart en wit, omdat elke tint en toon hiermee toe maken is.

 R Melgert
Kleurenwielen met warm en koude kleuren
35x25 cm, 200g/m Daler & Rowney Aquarelpapier

Deze kaart laat nog twee kleurwielen zien, n met koele/koude kleuren en de tweede nogmaals warme kleuren. Nu heb ik de kleuren van de drie binnenste ringen, niet van te voren gemengd, maar pas op het papier. De tweede ring laat de kleur puur zien, dus zonder water, zo uit de tube of de gemengde kleur daaruit gemaakt. En vanuit het midden ben ik begonnen met sterk verdunde verf, voor de binnenste ring 1 laagje, tweede ring twee laagjes en de derde nog een laagje.
Voor de koele kleuren heb ik permanent citroen, kraplak donker en kobalt blauw ultramarijn, de warme kleuren zijn dezelfde als bij het vorige klwurenwiel. De zwarte kleur in het midden is deze keer gn ivoor zwart, maar gemengd uit het blauw, rood en geel, in de verhouding 4:2:1. Het zwart is nu veel warmer en niet zo doods als het zwart rechtstreeks uit de tube.

[25 augustus 2012]

 Rita Melgert

Nadat ik de sneeuwrand in het pad naar de zon weggehaald heb, breng ik de nodige takken aan bomen en op de grond aan en als laatste nog een aantal voetstappen die naar de achtergrond lopen. Helemaal tevreden ben ik niet, vooral de kleur van de sneeuw krijg ik niet goed. Ik heb die al iets afgezwakt door het toevoegen van iets van de schaduwkleur, maar het blijft te rose. Misschien dat ik dat nog een keer aanpas, maar voorlopig laat ik het hierbij.

[7 augustus 2012]

 Rita Melgert

Om het effect van de ondergaande zon iets te versterken, breng ik stralen aan. Verder breng ik iets meer van de schaduw kleur aan in de achtergrond, zo wordt het iets donkerder en wat minder fel en intens van kleur.Het grappige is, dat door de zonnestralen, de achtergrond nu veel donkerder lijkt. Het uiteindelijke resultaat ziet er leuk uit maar toch zie ik nog een aantal dingen die verandert moeten worden.

 Rita Melgert

Meer gereflecteerd zonlicht op de achtergrondbomen aangebracht en schaduw en sneeuw aangepast. Deze foto geeft de kleur van mijn schilderij juist weer, de beide vorige foto's zijn 's avonds gemaakt bij TL licht. Ook de bomen verder uitgewerkt, en nu zien ze er wat ronder uit.

[6 augustus 2012]

 Rita Melgert

Nadat ik een aantal bomen op mijn canvas heb gezet, met aquarelpotlood zodat ik de lijnen niet blijf zien, breng ik eerst de kleur van de avondlucht aan en natuurlijk de zon. Het grappige is dat het witte deel van het schilderij lijkt te stralen, alsof het zonlicht daar op valt. Op de achtergrond komen struiken en bomen. Eigenlijk behoren die erg donker te zijn vawege het tegenlicht, maar omdat de bomen op de voorgrond ook donker zijn, breng ik toch wat kleur aan. De herfstkleuren zijn nog net te zien en zo komen de bomen ook beter tot hun recht.

 Rita Melgert

De lucht krijgt wat meer kleur en de zon wordt lichter en daardoor een stuk feller. De sneeuw en schaduw krijgen vastere vorm en het geheel ziet er in ieder geval heel kleurrijk uit. De opgehoogde sneeuw tegen de bomen, is echter te wit, dus daar moet ik het een en ander nog aan veranderen.

 R Melgert
Mango en Mandarijntjes
24x18 cm, 300 g/m Canson Montval Cold Pressed Aquarelpapier

Alsof het starten van een olieverfschilderij niet genoeg is, begin ik ook nog met een stilleven. Mijn eerste fruitstilleven, en voor het eerst heb ik gebruik gemaakt van echt fruit en geprobeerd het zo realistisch mogelijk, na te schilderen. En dan is aquarel nu niet bepaald de gemakkelijkste keuze. Maar volgens mij ziet het er redelijk goed uit, eigenlijk ben ik wel heel erg tevreden. Vooral de mango vind ik geslaagd. Maar ook het linker, geschilde, mandarijntje vind ik erg goed geworden, niet perfect maar dat hoeft ook niet...dan maak ik wel een foto.

[5 augustus 2012]

 www.ritamelgert.nl
Zonsondergang in Olie- en Acrylverf
24x30 cm canvasboard

De eerste les van de kennismakings cursus van PaintBasket gegeven door Nolan Clark, is deze zonsondergang, waarvan beide schilderijen niet alleen in uiterlijk verschillen maar ook in materiaal. Het linkerdeel van dit schilderij is met olieverf gedaan, om precies te zijn Cobra HO olieverf, en het rechterdeel is met acrylverf gedaan. Dit om te laten zien dat je met acrylverf op dezelfde manier kunt schilderen als met olieverf. Ik heb het voorbeeld aangepast door het tweetal dat er innig verstrengeld onder de lamp stond, te vervangen door deze katten. Aangezien ik beide mediums heb gebruikt is dit schilderij ook bij Olieverf te vinden.

 Rita Melgert

Een close-up van de katten en de lantaarnpaal. Hierbij is goed te zien dat ik hiervoor een pasta heb toegevoegd aan mijn verf. Dit geeft een leuk 3-dimensionaal effect aan het schilderij. Omdat acrylverf inzakt is het gebruik van een pasta nodig. Olieverf daarentegen blijft mooi staan zoals het is neergezet. Omdat de figuurtjes vrij klein zijn, heb ik geen gebruik gemaakt van het paletmes, maar een klein plat penseel gebruikt. Het effect is erg leuk en waarschijnlijk ga ik dit toch vaker toepassen, bijvoorbeeld bij bloemen.

[3 augustus 2012]

 Rita Melgert
Besneeuwd bos verbeterd
18 x 22 cm, HO olieverf op canvasboard

Niet helemaal tevreden met het resultaat, de rechterhelft is erg gespiegeld aan de linkerhelft, net iets te veel in balans, dus een aantal aanpassingen gemaakt. Er zijn wat bomen bijgeplaatst, de opgehoopte sneeuw is iets verandert en ik heb een hertenbok in de achtergrond geplaatst, als focuspunt. Het ziet er nu veel beter uit, juist door het verschil tussen links en rechts is het landschap veel harmonieuser geworden.

[1 augustus 2012]

[Foto:  Rita Melgert]
Besneeuwd bos
18 x 22 cm, HO olieverf op canvasboard

Niet alleen Dennis Clark geeft les/workshops bij PaintBasket, ook zoon Nolan Clark geeft wekelijks les/workshops maar dan in olie- en acrylverf. De eerste workshop die ik live volg, is deze waarin we leren hoe sneeuw realistisch weer te geven. Heel leuk om te doen en volgens mij ziet er redelijk goed uit. Naast de voetstappen van een wandelaar, heb ik nog het afdrukken van een hond en wat hertensporen aangebracht. Deze keer heb ik HO Cobra Olieverf gebruikt, werkt prettig ook al zijn sommige kleuren een beetje stug. Maar geen nare geur en dus ook geen hoofdpijn.

[30 juli 2012]

 R Melgert
Landhuis met Bougainville
18x15 cm, 160 gr/m Fabriano Studio Aquarelpapier

Nogmaals het huisje met de prachtige knalrode Bougainville maar deze keer in aquarelverf. Ook is het schilderijtje deze keer een stuk kleiner n heb ik er het boompje voor het trapje nu wel bijgeschilderd. Dit staat ook wel op de foto, maar is op de een of andere manier niet op de tekening terecht gekomen.

[29 juli 2012]

 R Melgert
Landhuis met Bougainville
25x20 cm, aquarelpotloden op 160 gr/m Fabriano Studio Aquarelpapier

Aangezien ik de tekening op te dun aquarelpapier heb getekend, gebruik ik deze keer mijn Karisma aquarelkleurpotloden. Telkens als ik een deel heb ingekleurd, ga ik er voorzichtig met een vochtig penseel overheen.
Als ik klaar ben blijkt de tekening toch nog te licht van kleur te zijn, dus probeer ik er nog wat laagjes kleur overheen te zetten. Helaas lukt dat niet door 'gewoon' te kleuren, maar als ik met het nat penseel langs de punt van het kleurpotlood strijk, en daarmee kleur op het penseel breng, kan ik de kleur van mijn schilderij flink ophalen. Ik heb sinds een aantal maanden een voorkeur voor het impressionisme, vandaar dat ik deze keer vrij felle en intense kleuren gebruik.

[24 juli 2012]

[ Rita Melgert]
Roze Cosmos
12x18 cm canvas

Een lief klein schilderijtje met roze cosmosbloemen. Na de cosmosbloemen in aquarel wilde ik deze graag ook in acrylverf schilderen. Ik had niet veel zin in een flink schilderij, ik schilder nu eenmaal graag wat kleiner, dus een van de kleinste doekjes die ik op dit moment heb gepakt en hierop dit kleine boeketje geschilderd. In eerste instantie was de achtergrond zacht blauw, maar het geheel kwam erg koud en koel over. De achtergrond eerst weer terug naar wit gebracht en daarna napels geel donker gebruikt voor de achtergrond. Dit vanillegeel past perfect bij de roze en witte, cosmosbloemen. De zijkanten van het schilderijtje heb ik zwart geschilderd.

[24 juli 2012]

 R Melgert]
Monochroom Landschap
20x15 cm, 300 gr/m Canson Montval Cold Pressed Aquarelpapier

De tweede workshop gegeven door Dennis, is die van een monochroom landschapje. Het valt best tegen want mijn papier blijft vrij lang nat, en helaas voeg ik dus een aantal keren, net iets te vroeg, nieuwe verf toe. Maar de kleur vind ik erg mooi geworden. Een mix van ultramarijn blauw, sienna gebrand en kraplak donker. Om vijf verschillende tonen te krijgen ben ik wel even bezig, dan weer twee gelijke tonen, of twee tonen die t ver uit elkaar liggen. Maar uiteindelijk kom ik tot bovenstaand landschapje. De wolken zijn iets te donker, ik heb de dakrand vergeten open te laten maar het geheel ziet er leuk uit. Heel toevallig was mijn eerste aquarel k een monochroom landschap.

[19 juli 2012]

[Foto:  R Melgert]
Cosmosbloemen
19,0x27,5 cm, 300 gr/m Canson Montval Cold Pressed Aquarelpapier

Mijn eerste aquarelworkshop met Dennis L. Clark, van Paint Basket: Cosmosbloemen. Dit is mijn tweede poging aangezien de eerste door toedoen van de maskeervloeistof, beschadigd is geraakt. Een nieuw flesje, een aantal maanden geleden gekocht en nog nooit gebruikt.
Helaas, het droogt zo snel op mijn borstel, dat ik amper de tijd krijg om n blaadje van de cosmosbloem te bedekken. Er moet dus heel snel gewerkt worden en ik kan de vloeistof alleen maar deppend opbrengen. Een ander nadeel is namelijk, dat als ik het eerste deel per ongeluk aanraak, het blijft kleven aan mijn penseel, met als gevolg dat ik het van de tekening aftrek. Als het dan eindelijk zover was dat ik, nadat ik een prachtige achtergrond heb opgezet en die goed droog is, de maskeervloeistof kan verwijderen...trekt deze het aquarelpapier op verschillende delen kapot. Ook op de plekken waar het ogenschijnlijk goed is gegaan, blijkt het papier beschadigd te zijn. De bovenste laag is ruw en totaal ongeschikt geworden om te beschilderen, in ieder geval met aquarelverf.
Een nieuwe tekening opgezet, en na een tip van Dennis om iets water toe te voegen, had ik gelukkig geen problemen meer met de maskeervloeistof. En dit is het eindresultaat. Een totaal andere achtergrond, helaas niet zo mooi als de eerste maar dat zul je nu altijd zien, maar toch een mooi schilderijtje.

[18 juli 2012]

[Foto:  Elly Geverink]

In een nieuw glossy tijdschrift, Koe, vind ik deze prachtige foto. Twee vrolijke en rondspringende koeien, blij dat zij eindelijk weer de wei in mogen. Aangezien ik op slag helemaal weg ben van deze foto, besluit ik om de fotografe, Elly Geverink, te vragen of ik haar foto mag gebruiken. Ik heb zelf wel leuke koeienfoto's, maar zo'n vrolijk stel heb ik helaas nog niet voor mijn lens gekregen.

[ Rita Melgert]

Nadat ik de toestemming van Elly voor gebruik van de foto heb ontvangen, zet ik als eerste de tekening op, op canvas van 40 x 50 cm. Het schilderij heeft vrijwel dezelfde grootte als de foto in het tijdschrift Koe, dus ik kan de koeien overnemen zodat zij er perfect op komen te staan. De rest van de foto/schilderij pas ik aan naar eigen inzicht. Als eerste zet ik een lichte wassing op als ondergrond voor het schilderij, zo is in ieder geval dat akelige wit weg. Alleen voor de twee koeien laat ik het doek onbeschilderd.

[ Rita Melgert]

Aangezien ik gek op kleur ben, en ook met de nieuwe TCA workshop in mijn hoofd, verander ik de kale bomen in bloeiende zomerbomen. Nadat ik de bomen helemaal klaar heb, kan ik met beide vrolijke dames beginnen. Voor TCA gaat het er deze keer om, om vage (verloren) en harde (gevonden) grenzen te schilderen. Dus probeer ik de bomenrij vaag te houden en de koeien zo strak en scherp mogelijk.

[ Rita Melgert]

Elke dag als ik de deur van mijn 'atelier' open, staat daar dit vrolijke schilderij te wachten. Een leuk begin van de dag en ik ga dan ook met veel plezier verder. De koeien vragen wel veel tijd, omdat ik ze zo natuurgetrouw wil weergeven, en ik gebruik dan ook alleen maar een penseel nr 2, en af en toe zelfs nog kleiner. De juiste kleuren mengen houdt mij ook wel bezig, want echt wit zijn de koeien niet. En dat zou ook erg vreemd staan, puur witte koeien maar het lukt me om de juiste kleur te maken.

[ Rita Melgert]

De meeste tijd gaat uiteraard in deze twee dames zitten, vooral de schaduwen vind ik toch wel moeilijk. Dan weer is het te licht en dan zijn de schaduwen weer te donker. Maar ik denk dat ik nu de juiste kleuren grijs en bruin wel heb gevonden, een combinatie van Ultramarijn en Gebrande Sienna. Hierdoor is het grijs wat bruinig en dat past beter bij de koeien. Voor de schaduw van de bruine vlekken, voeg ik maar weinig ultramarijn aan de gebrande sienna toe. Voor de schaduw op het wit van de koe is de verhouding ongeveer 50-50 %. Na 14 dagen vind ik dat mijn schilderij eindelijk af is en plaats ik mijn handtekening.

[ Rita Melgert]

Toch maak ik nog een aantal aanpassingen zoals rechts, waar nu twee blauw/lila bloeiende struiken te zien zijn. Die hoek was eerder leeg en donker, te donker naar mijn idee. Het viel een beetje uit de toon bij de rest van de bomenrij. Maar nu denk ik dat het wel is geworden zoals ik het gehoopt had en het schilderij voor oog had. Twee vrolijke koeien in een even zo vrolijk en kleurrijk landschap.

[13 juli 2012]

[Foto:  Rita Melgert]
Reiger in 15 penseelstreken
15 x 20 cm, Canson 400g/m Cold Pressed papier

Dit is een van de eerste oefeningen uit het boek: Bold Strokes, van Marc Cristopher Weber. Het is de bedoeling om met zo min mogelijk penseelstreken een goed gelijkend schilderij te maken. Nadat ik de ondergrond met acrylverf heb geschilderd, waarvoor ik hooguit 15 minuten mag gebruiken, ga ik verder met olieverf. Het is best lastig om het niet over een eerdere streek heen te schilderen, om die bij wijze van spreken iets te verbeteren. Dit lukt dan ook niet helemaal want ik heb 17 penseelstreken nodig om de reiger af te krijgen, twee keer ben ik net iets te vroeg gestopt omdat ik te weinig verf aan mijn penseel heb. Misschien heb ik de 15 streken niet gehaald, maar dit is wel een mooi voorbeeld van los en vrij schilderen geworden. Toch nog maar eens een tweede poging wagen.

[4 juli 2012]

 


Nieuw/Weblog

Meer over mij

Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties

Gastenboek
Reageren