Schilderijen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 12 februari 2016

Vanavond heb ik mijn schilderij af gekregen, en het ziet er zo vrolijk en vooral kleurrijk uit. Dit was een heerlijke manier van schilderen, ik snap nog steeds niet hoe ik hier nu zo tegenop heb kunnen zien. Ik heb altijd abstracte kunst, en de vrije manier van werken van anderen bewonderd, maar durfde zelf nooit de stap te nemen en 'gewoon' wat verfklodders op het doek plaatsen en zien waar we uitkomen. Deze eerste keer kom ik uit bij deze vrolijke uil, die nog wat goudverf heeft meegekregen, maar dat eigenlijk niet nodig heeft.


'Creative Breakthrough: Uil'
Acrylverf op Canvasboard, 40cm x 50cm.

Zondag 7 februari 2016

Om iets anders uit te proberen nu de '21 Days of Painting Meditation' van Whitney Freya bijna helemaal gedaan is, heb ik nog een ander project van Whitney, 'Creative Breakthrough Training'. Op een zo groot mogelijk canvas(board) met acrylverf eerst heel vrij op je gevoel kleur en vormen aanbrengen. Niet alleen met penseel, droog maar ook vooral vrij nat zodat je verf naar beneden drupt, maar ook 'lekker' met je vingers en handen, met sponspenselen, doek of oude betaalpas.
Telkens weer heb ik het doek met een sproeier nat gespoten waardoor de verf nog meer begon te druppen, te zakken, te vervagen en te vermengen met de kleuren daaronder. Na een poosje, als je denkt dat er voor je eerste laag wel genoeg verf op je doek zit...


'Creative Breakthrough' eerste laag
Acryl op Canvasboard, 40cm x50cm

Draai je het om, en eventueel nog een keer om te zien of dat beter 'voelt', maar ik houd het bij één keer tegen de klok in draaien en op de linker korte kant zetten.

En ga ik weer verder met meer verf, meer kleur en nog meer figuren, vormen, textuur. Ik vind dit best 'moeilijk' vooral als ik over iets heen schilder dat ik wel mooi vind qua kleuren, maar dan is het vooral proberen je denken en al helemaal je eigen kritiek stil te zetten. Best moeilijk want dat akelige stemmetje in je hoofd is toch soms wel héél erg aanwezig.
En dan is daar ook nog het opeens blokkeren van het spontaan neerzetten van weer een andere vorm. Het lijkt wel of ik alleen maar streepjes kan zetten, lang, kort, dik en dun... En ik wil graag door zolang de verf nat is, dus weer sproeien, en na een heel korte adempauze, een glas water, ook de innerlijke mens moet met water nat en werkbaar gehouden worden, komen dan toch andere vormen te voorschijn


'Tweede laag CB'

Na ongeveer 1,5 uur zit er genoeg verf op om als basis voor het uiteindelijke schilderij te dienen. Eigenlijk vind ik het zo ook wel erg mooi, misschien omdat dit totaal anders is als ik tot nu toe heb gedaan. Alhoewel ik één keer eerder met alleen vorm en kleur heb gewerkt: Mixed Media Abstract, ging het toen meer om het uitproberen van mijn nieuwe stencils, en was er maar sprake van één laag met de stencils als tweede laag.


'Derde laag: CB uil'

Aan het eind van de dag, na ruim 2 uur schilderen, laat ik het doek dan eindelijk drogen. Ik ben er heel tevreden over en als ik het nog eens goed bekijk, valt het me op dat bepaalde vormen toch wel heel erg mooi uitkomen, doordat ze nét op de goede plek zitten. Zoals de groene cirkel tussen de ogen, het 'Derde Oog', en die op de borst, de 'Hartchakra'.
Hoe ik verder ga weet ik nog niet, er over denken heeft geen nut omdat ik er toch heel spontaan mee verder wil, maar de uil blijft voorlopig het onderwerp waar ik me verder op concentreer...of dat ook zo blijft is nu nog afwachten.

5 Februari 2016

Nog meer schilderwerk, deze keer met acrylverf op (acryl)papier. Ik heb het schilderen bij PaintBasket maar weer opgepakt, om te beginnen met de Kersen. Ik zou eigenlijk de portretcursus of moeten maken, maar daar had ik nu nog geen zin in. En de 'Blue Gum Three' die eerder in het lessenplan stond, doe ik later. Over de tekening plak ik boeklon en snijd de vorm van de kersen uit. Op deze manier kan ik voorkomen dat er verf op de witte achtergrond komt.


'Kersen'
Acrylverf op Canson Acrylpapier 400gr/m, 12,5cm x 16cm

De reflecties lijken niet of nauwelijks aanwezig, en de kersen lijken te donker, maar aangezien het grauw, grijs en laat in de middag is, wordt fotograferen zonder flitslicht moeilijker zoniet onmogelijk, dus benadruk ik ze net iets meer. Ook maak ik nog wat aanpassingen aan de steeltjes, die een beetje té groen uitpakten.


'Close-up Kersen'

Nadat ik eerst een tweetal kersjes op wit papier heb getekend, heb ik een tweede vel, waar ik het uitgesneden sjabloon van de kersjes geplakt had, en dat ik gebruikt heb om mijn penseel op leeg te schilderen, zwart geschilderd zodat ik ook nog een paar kersen tegen een donkere achtergrond kan schilderen. Die achtergrond moet wel helemaal droog zijn om geen zwart in de kersen te krijgen.

Nadat de verf helemaal droog is, en het masker verwijderd, heb ik de twee kersjes geschilderd. Door het zwarte papier lijken de kersjes veel feller en lichter van kleur, terwijl alleen de schaduw iets lichter is en ik rechts iets minder zwart op de kersen heb aangebracht. De kleuren van de kersjes zelf zijn gelijk. Misschien dat ik nog een sterk verdunde zwarte glaceerlaag aanbreng om het felle van de kersen iets terug te brengen, en de lichte reflectie iets donkerder te maken. De reflectie van de kersen op tafel zijn in het echt niet zo fel van kleur, maar rood, net als paars en roze, is moeilijk te fotograferen, zelfs bij daglicht.


'Rode kersen op zwart'
Acrylverf op Canson Acrylpapier, 12,5cm x 16cm.

Een fantastisch, kleurrijk en creatief 2016 gewenst.

Dinsdag 29 december 2015

Nu we bijna aan het eind van 2015 zitten is mijn schilderij af, en ik ben er toch wel heel erg blij mee. Het ging langzamer dan verwacht, abstract schilderen vergt toch meer van mij dan iets realistisch neerzetten, ook al is het veel ontspannender doordat je geen vaststaande vorm hebt die herkenbaar moet zijn. En ondanks dat het redelijk geabstraheerd is neergezet, zijn de klaprozen en margrieten, direct herkenbaar.


'Bloemenveld in de Zon'
Acrylverf op canvas, 60 x 80 cm

Dinsdag 24 november 2015

Mijn schilderij gaat langzaam, maar je ziet nu wel duidelijker dat de voorste bloemen klaprozen zijn.


'De klaprozen groeien'

Woensdag 18 november 2015

Er zit al lekker schot in mijn schilderij. Ik geniet er zo van en dat terwijl de grootte eerst best een probleem was. Het tweede is, het wordt een abstract schilderij, zo anders dan het redelijk realistische wat ik normaal doe, of de fantasieportretjes. Hopelijk loop ik niet in mijn eigen valkuil en ga toch lopen priegelen en details invullen, maar voorlopig ziet het er goed uit.


'De eerste klaprozen'

Dinsdag 17 november 2015

Nu het einde van het jaar in zicht is, doe ik eindelijk weer wat ik het liefst doe, schilderen!! Het is nog niet veel, maar het begin is er alhoewel ik tussendoor wel wat kleine schilderijtjes heb gemaakt. Maar dit is voor het eerst weer eens op een echt canvas. Het word mijn eerste 'grote' schilderij, 80cm x 60cm, niet echt reusachtig, maar voor mij als een echte priegelaar meer dan groot genoeg.


'Bloemenveld in de zon'

Woensdag 8 september 2015

Ik wil het schilderijtje met Rosa, Dewi en Oscar nog een keer maken, maar deze keer op canvasboard en met acrylverf.

 

 

Maandag 26 augustus 2015

Zo af en toe kom ik op internet aparte schilderijtjes of technieken tegen, of zoals in dit geval, iets hergebruiken dat normaal gesproken de afvalbak ingaat...theezakjes. Op gedroogde en leeggemaakte theezakjes worden petieterige kleine aquarelletje gemaakt. Soms heel simpel, maar andere weer heel gedetailleerd. Ik houd het bij simpel.


'Theezakjes-Kunst'
Aquarel op hergebruikte theezakjes, 3,8cm x 7,0cm

Door de thee heeft het papier een prachtige patina, en de aquarelverf vloeit iets uit. De zwarte fijnschrijver vloeit helaas iets meer uit, maar toch ziet het er wel leuk uit. Mocht ik meer inspiratie krijgen, een klein voorraadje is zo aangelegd, kost vrijwel niets, en je kunt ook gewoon kleurpotlood gebruiken. Het volgende 'aparte' papier vond ik snel...vogeltjes geschildert op de binnenkant van medicijnedoosjes.


'Minikunst'

Dinsdag 20 augustus 2015

Door mijn eerste probeersel op passepartoutkarton, wil ik nu ook de goedkope kinderverf, gouache uitproberen. De verf zelf is meer krijt dan echt verf, de kleurkracht is op papier laag en over een eerdere laag gaan laat die weer oplossen. Maar op dit karton pakt het verrassend goed uit, het krijtachtige blijft maar de kleuren worden intenser. Ook blijft de eerdere laag beter liggen en kun ik eindelijk laagjes and scaduw aanbrengen. Het uiteindelijke resultaat, is dit grappige figuurtje Oscar, nog wat kleine lichtpuntjes en lijntjes met de witte Sharpie, en wat haar van aquarelverf en klaar is een klein maar leuk schilderijtje. Een eerder gehaakt knuffeltje, dat een eigen ontwerp is, heeft model gestaan.


'Oscar, gouache op karton, 10cm x 15cm.

Nu de gouache zo goed uitpakt maak ik nog een schilderijtje, dit keer zet ik het karton op de brede kant. En zie hier, Oscar en zijn twee nieuwe vriendjes.


'Rosa, Dewi en Oscar'
Gouache op karton, 10cm x 17cm.

Nog een foto samen met het andere schilderijtje, voor het naar Canada vertrekt, als cadeautje voor Susanne. Zij had de 'echte' Oscar graag willen houden toen die bij haar kwam als onderdeel van een swap die we hadden. Maar Susanne besloot Oscar te laten verhuizen naar Australië, en twee andere popjes die ik gemaakt had bleven bij haar. Nu krijgt ze dan haar eigen Oscar, en twee vriendjes.


'Vlak voor vertrek naar Canada'

Donderdag 15 augustus 2015

Van een kennis krijg ik, als ze haar hobby spulletjes gaat opruimen, een doos met allerlei dingen die ze 'over' of teveel heeft. Daar zit ook een aantal tubbetjes goedkope aquarel bij. De meeste zijn groen en blauw, maar ook een zwarte en witte permanente stift/ Sharpie. Dus dat roept om een probeersel gemaakt op passepartout karton. Het eindresultaat is een leuk schilderijtje dat alleen nog maar een lijst nodig heeft.


'Doedelbladeren op aquarelcirkels'
Passepartout-karton 20cm x 20cm


Reageren

Dit ben ik

Werk in Wording
Tekeningen
Schilderijen
Diversen
Creatief
Grafische Kunst
Amigakunst
Animaties
Gastenboek